Abonnementsartikel

Ny type kantsten gør nedgravning af rør i vejen overflødig.

Højmarksvej og Bakkedal i Holsted fik i november 2016 etableret den hidtil længste danske strækning med ACO KerbDrain, der er en fuldstøbt kantsten i polymerbeton med integreret liniedræn. Projektet tog blot én måned, og alternativet var at grave en trafikeret villavej op og etablere ny rørføring. Samtidigt har det betydet, at de traditionelle rendestensriste forsvundet fra vejbelægningen. Det oplyser ACO Nordic A/S i en pressemeddelelse.

Valget af KerbDrain-løsningen blev truffet af Vejen Forsyning, der står for etablering, og Vejen Kommune, der står for vedligeholdelse af de kommunale veje i Holsted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

KerbDrain-systemet leder vandet bort langs hele vejforløbet og forhindrer, at der dannes vandpytter. Elementernes store lighed med standard-kantsten gør det ifølge ACO muligt at skabe kontinuerlige overgange.

ACO har leveret KerbDrain-elementer til i alt 900 meter vej, hvor der er 18 indkørsler, to buer (radius 6) til et T-kryds og 24 renseenheder.

Beboerne er glade

- Det fungerer rigtig fint med KerbDrain i Holsted. Vi slap for at grave vejen op og etablere ny spildevandsledning og regnvandsledning i tre meters dybde. Og vi har fået en god løsning, der virker, og som beboerne er glade for, da vi ikke behøvede at ændre på hverken indkørsler, fortove eller græsrabatterne i forbindelse med renoveringen. Beboerne kan også glæde sig over de niveaufrie indkørsler, der er en del af projektet. Alt i alt har vi opnået en hurtigere og billigere løsning, end hvis vi valgte den traditionelle renovering af kloaksystemet, siger projektleder Kim Juul Johansson fra Vejen Forsyning.

Halv vægt

- Det er blevet en fin løsning. Elementerne har været nemme at arbejde med og lette at sætte. De vejer kun det halve af en almindelig kantsten. Vi har fået positive tilbagemeldinger fra projektets entreprenør, Schantz Byg, siger projektkonsulent Søren Kjærsgaard, ACO Nordic A/S.

Det oplyses, at KerbDrain-elementer er meget udbredte i resten af Europa, og det er sandsynligvis et spørgsmål om tid, før løsningen for alvor vinder indpas på danske veje og pladser.