Abonnementsartikel

For Nr. Nebel Entreprenørforretning var den første amfibiegravemaskine en satsning. I dag har man to af slagsen.

Kunsten at kunne gå på vandet, mestrer kun få. Men for chauffører på amfibiegravemaskiner er det dog muligt både at kunne flyde, sejle og navigere på vandet.

For indehaver af Nr. Nebel Entreprenørforretning A/S, Jens Kristian Bjerg, var beslutningen om at udruste en ny Volvo EC210CL gravemaskine med flydepontoner, én af dem, som krævede særlig mange overvejelser. Det talte for, at entreprenørvirksomheden i 2016 havde fået en stor opgave i hus, hvor det ikke var helt uforsvarligt at fortage den store investering. Imod talte usikkerheden om, der på sigt ville være tilstrækkeligt nok arbejde til den højst specialiserede gravemaskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Egentlig var det planen at indkøbe en langarmet maskine til opgaven. I den forbindelse fortalte en af vore medarbejdere, at han i Finland havde set en amfibieundervogn til en gravemaskine. Det lød jo spændende, og samtidig lød det også som om, det kunne være den bedre løsning for os. Muligheden blev undersøgt, og vi fik efterfølgende Volvos ord på, at der ville være garanti på maskinen, selvom den blev forsynet med en amfibieundervogn, siger Jens Kr. Bjerg.

Én blev hurtigt til to

Efter beslutningen var taget, blev der fremstillet en amfibieundervogn til den nyindkøbte Volvo EC210CL hos fabrikanten i Finland. Kort efter maskinen var leveret, viste det sig, at bekymringen, om der var nok arbejde til den, var helt og aldeles ubegrundet.

Rent faktisk var der så meget arbejde til den, at den bogstavelig talt kørte i døgndrift med to chauffører i toholdsskift med 12 timer til hver chauffør.

Ordrende kom nemlig ind i takt med, at det rygtedes, at man havde en amfibiegravemaskine. Så på den basis traf Jens Kr. Bjerg i 2017 beslutningen om at købe endnu en amfibiegravemaskine. Denne gang faldt valget på en Volvo EC220EL med lang arm.

Svømmer med bælterne

Jens Kr. Bjerg forklarer, at gravemaskinerne først begynder at flyde, når vanddybden er over 1,8 meter. For at sejle derud, hvor der skal arbejdes, bruger chaufføren enten bælterne til driften på jorden eller skovlen til at sørge for fremdriften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kræver opgaven, at gravemaskinen skal kunne stå fast, mens den arbejder, er det muligt at forsyne den med et sæt ekstra pontoner, som hver har to hydrauliske støtteben.

- Støttebenene sænkes ned individuelt, og dermed kan man få gravemaskinen til at stå fast og være i vater, selvom den skulle stå over en skrænt på søbunden. Støttebenene er så lange, at det rækker til en dybde på 6,2 meter, fortæller Jens Kr. Bjerg.

Mange opgaver

Amfibiegravemaskinernes CV er langt, og efter der er blevet indkøbt en oprensningspumpe, er det bare blevet endnu længere.

Er pumpen monteret, er den i stand til at pumpe 500 rummeter i timen og sende det op til 1300 meter væk via slanger. Opgaverne har blandt andet handlet om nedgravning af højspændingskabler mellem Esbjerg og Fanø, oprensning af 3,3 kilometer sejlrende til Stauning Havn og oprensning i Kongeåen. Det har også handlet om oprensning af Bork Vikingehavn til dets oprindelige niveau, oprensning af Bundsbæks Mølles mølledam, tømning af slam og sedimenter fra en sø i Ribe, oppumpning af sand og grus i grusgrav, foruden arbejde i paragraf 3 arealer og Natura 2000 områder.

Som med alt andet, der kan sejle, kan også amfibiegravemaskinen give søsyge. Der har da også været chauffører på gravemaskinen, som i forbindelse med gravearbejde på søer og åbent vand, har oplevet at blive søsyge. Og det i en grad, så de har måttet sige fra, og bede om at komme på en gravemaskine med jord under bælterne.