Den rådgivende ingeniørvirksomhed skal sikre flere bæredygtige alternativer til bilisme.

Philippinerne, Senegal, Indonesien og Papua Ny Guinea.

Nej, det er ikke en liste over nationer, der rangerer langt nede på verdensranglisten i fodbold. I stedet er det områder, hvor Rambølls danske transportdivision er rådgiver på projekter.

Nu er tiden kommet til Etiopiens hovedstad Addis Ababa, hvor danske ingeniører skal hjælpe de etiopiske myndigheder med at udvikle en strategisk infrastrukturplan med fokus på bæredygtig udvikling. Det skriver Rambøll i en pressemeddelelse.

En årlig vækstrate på omkring 10 procent har medført en stigende købekraft i landet, og derfor er der kommet flere biler på vejene i Addis Ababa, der i dag huser 4,5 millioner indbyggere.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Som konsekvens heraf oplever byen en kraftig stigning i luftforurening, og trængsel på vejene, hvor biler holder i kø i massevis, fører til lav produktivitet, der kan hæmme den positive vækst.

- Det er en udvikling, som myndigheder i Addis Ababa ønsker at vende. De vil gerne have en bæredygtig vækst, hvor landets økonomiske udvikling ikke får en miljø- og klimamæssig slagside eller påvirker væksten negativt, siger Jens Christian Helbech Hede, der er senior direktør i Rambølls danske transportdivision med ansvar for internationale projekter.

Mangler nordisk ekspertise

Derfor skal Rambølls eksperter være med til at sikre flere bæredygtige alternativer til bilen, hvilket for eksempel kunne være tog.

Rambøll er ledende rådgivere på projektet og skal blandt andet udvikle en efterspørgselsbaseret transportmodel og sammenhængende plan for fremtidige infrastrukturprojekter i millionbyen frem mod 2030. Det sker i et konsortium med to italienske virksomheder og en lokal underleverandør.

- Borgerne i udviklingslandene rammes forholdsmæssigt hårdere af de mange klimaforandringer, og til at løfte den agenda indgår de ofte partnerskaber med udviklingsbankerne som for eksempel Verdensbanken. De hjælper dem med at finde finansiering og ikke mindst den nødvendige viden og ekspertise, der skal bruges til at gennemføre de bæredygtige projekter, der er behov for, siger Jens Christian Helbech Hede.

Han fortsætter:

- Vi oplever, at efterspørgslen efter Nordisk knowhow og ekspertise er stor på det her felt, og her er det helt naturligt for Rambøll, der har en stærk position i Norden at bringe vores ekspertise i spil. Alene i den danske transportdivision har vi gennem det seneste år opbygget en solid portefølje af donorfinansierede projekter, og det er noget, vi vil fortsætte med.

Kontraktsummen for Rambøll udgør i omegnen af 23 millioner kroner.