Lyt til artiklen:

Aarsleff Rails kørestrømstog er det eneste af sin slags i Europa

00:00
Hastighed: ???x
03:36

Abonnementsartikel

En kontrakt der strækker sig over et årti har betydet, at Aarsleff Rail i løbet af årene har kunnet investere i materiel, der er ud over det sædvanlige.

Baneentreprenør Aarsleff Rail arbejder nu på syvende år med at elektrificere jernbanen i Danmark og skal efter planen have færdiginstalleret i alt 1.300 kilometer kørestrømsledning i 2026.

Entreprenørerne på opgaven er konsortiet EPAS, Electrification Program Aarsleff Siemens, bestående af Per Aarsleff Holding A/S, Siemens AG og Siemens AS.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et projekt i denne størrelsesorden kræver en maskinpark, der kan klare lidt af hvert, og samtidig har projektet også givet anledning til at investere i nyt materiel, der er ud over det sædvanlige.

Det fortæller materielchef hos Aarsleff Rail til Maskinteknik.

- Noget af materiellet har vi været nødt til at udvikle næsten helt fra bunden, hvor nogle af vores fagfolk er kommet med input i løbet af udviklingsfasen, siger materielchef Kenneth Thomsen.

En enhed på over 400 tons

Om der er en af de nye maskiner i maskinparken, der skiller sig ud i mængden, skal materielchefen ikke tænke længe over. Han svarer med det samme, at det må være kørestrømstoget, som Aarsleff Rail tog i brug i 2018.

- Vores kørestrømstog er en unik enhed. Det er det eneste af sin slags i Europa, siger Kenneth Thomsen og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da vi viste kørestrømstoget og hvordan den kunne producere nede i Tyskland, var de lige ved at tabe skuffen.

rich-media-3
Aarsleff Rail har brugt toget til at elektrificere jernbanen siden 2018. Foto: Aarsleff Rail.

Kørestrømstoget er fremstillet af maskinproducenten Plasser & Theurer i Østrig og består af syv selvstændige enheder, sådan at toget både kan arbejdet samlet og enhedvis på hver sin lokalitet.

I den forbindelse er nogle af enhederne specielt videreudviklet i samarbejde mellem Aarsleff Rail og den østrigske maskinproducent, herunder kørestrømtroljen, som kan løse en bred vifte af opgaver fra installation over inspektion til ombygning af kørestrømsanlæg.

rich-media-4
Toget er fremstillet af maskinproducenten Plasser & Theurer i Østrig. Foto: Aarsleff Rail.

Foruden toget, der består af en køreledningsvogn, to motorvogne med kran, arbejdsplatform samt mandskabskabiner og fire liftvogne, har Aarsleff Rail også erhvervet sig en anden ny maskine.

Det er en sporkørende rammemaskine, som er specialudviklet til at sætte fundamentspæle til køreledningsmasterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derudover har Aarsleff Rail suppleret med udstyr til en type maskine, som ifølge materielchefen er den, der kendetegner den danske baneentreprenør allermest.

- Vores DNA er skinnekørende gravemaskiner, siger Kenneth Thomsen.

Specialiserede maskiner

At baneentreprenøren løbende udbygger deres maskinpark med specialiserede maskiner har ikke kun betydning for det udførte arbejde, men også for arbejdskraften, fortæller materielchefen.

rich-media-6
Baneentreprenøren begyndte arbejdet med at elektrificere jernbanen i 2015. Foto: Aarsleff Rail.

- Der er ikke mange steder i landet, hvor man kan arbejde med den slags maskiner, siger Kenneth Thomsen og fortsætter:

- Det tiltrækker også en type medarbejdere, der netop har en lyst til at arbejde med specialiserede maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Norden og Tyskland

Når Aarsleff Rail er færdig med at elektrificere jernbanen i Danmark, som indbefatter ti strækninger på tværs af landet, er der muligheder i Norge og Sverige, hvor toget også er godkendt til at køre.

På sigt er der også muligheder i at køre over grænsen til Tyskland og fortsætte med elektrificeringsarbejdet der.

Aarsleff Rail har afleveret fire ud af de ti strækninger. Banedanmark er bygherre på projektet.