Lyt til artiklen:

Jernbanesporene emmer af aktivitet

00:00
Hastighed: ???x
02:51

Abonnementsartikel

Særligt i uge 30 bliver der travlt på jernbanesporene, hvor mange hænder på tværs af landet vil være godt i gang med renoveringsarbejdet.

Om sommeren er der færre, der benytter sig af togene, og det betyder større aktivitet på skinnerne i forbindelse med den store fornyelse og opgradering af dem, der i disse år står på.

Særligt i næste uge, i uge 30, er der travlt med arbejdet, og det resulterer i totalspærring af sporene flere steder samtidigt. Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet foregår på tværs af Jylland, Fyn og Sjælland, hvor opgaven lyder på fornyelse og hastighedsopgradering af jernbanen.

Jernbanen skal være klar

Med det kommende nye digitale signalsystem kan fremtidens grønne eltog køre hurtigere, smartere og tættere, fortæller Banedanmarks trafikdirektør, Peter Svendsen, i pressemeddelelsen.

- Det kræver dog, at jernbanen, der er fundamentet for det hele, er klar til det, og det er dét, som vi er i fuld gang med. Derfor består en del af fornyelsesprojekterne af hastighedsopgraderinger, så togene kan køre hurtigere i fremtiden, siger Peter Svendsen.

Banesikkerhed med

Se også:

Banesikkerhed med "spor-hunde"

Fornyelsen af jernbanen indebærer udskiftning af slidte skinner, sporskifter og sveller på på strækningerne. Derudover kræver nogle steder, at underbygningen, som er fundamentet under jernbanen, og afvandingssystemerne, der sørger for, at regnvand ikke underminerer banen, bliver renoveret.

Mange millioner ton

Der kører mange tog på den travle strækning mellem landsdelene. Blandt andet kører der året rundt i gennemsnit 225 daglige tog - heraf cirka 30 godstog - mellem Sjælland og Fyn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Banedanmark oplyser, at det i runde tal svarer til op mod 80.000 tog om året og en belastning på mange millioner ton. Det slider selvsagt gevaldigt på jernbanen.

- I Banedanmark passer vi godt på den danske jernbane året rundt. Det foregår ofte om natten, når der ikke kører tog, hvor kolleger i hele landet sørger for at reparere og vedligeholde sporet og de øvrige dele af jernbaneinfrastrukturen, så der kan køre tog igen den følgende dag, siger trafikdirektøren.

- Men som med alt andet, er det nogle gange også nødvendigt med en mere grundlæggende fornyelse, der kræver mere tid, og det er altså det, vi er i gang i disse år, siger Peter Svendsen.

Aarsleff Rails kørestrømstog er det eneste af sin slags i Europa

Se også:

Aarsleff Rails kørestrømstog er det eneste af sin slags i Europa

Når arbejdet er færdigt, vil det resultere i færre fejl i både spor og sporskifter og dermed større driftssikkerhed på jernbanen. Derudover vil passagererne opleve mindre støj og øget komfort.

Banedanmark gør opmærksom på, at de mange fornyelsesprojekter vil påvirke togtrafikken på tværs af landsdelene frem til slutningen af september i år.

rich-media-7
Arbejdet foregår på tværs af Jylland, Fyn og Sjælland. Grafik: Banedanmark.