Lyt til artiklen:

Supplerende miljøkonsekvensvurdering af 3. Limfjordsforbindelse sendes i høring

00:00
Hastighed: ???x
02:02

Abonnementsartikel

Forligskredsen bag Infrastrukturaftalen 2035 har besluttet, at der skal gennemføres en supplerende miljøkonsekvensvurdering og en Natura 2000-konsekvensvurdering for at sikre det bedst mulige grundlag for Folketingets behandling af lovforslaget for den 3. Limfjordsforbindelse.

Anlægget af en cirka 20 kilometer lang 4-sporet motorvej vest om Aalborg via øen Egholm skal lette trængslen på de to eksisterende Limfjordsforbindelser og forbedre vejen til og fra Vendsyssel. I 2021 blev der gennemført en miljøkonsekvensvurdering, og nu sendes den supplerende miljøkonsekvensvurdering i høring, som har særligt fokus på konsekvenser for grundvand og overfladevand som vandløb, søer og fjorden samt den miljømæssige påvirkning af Natura 2000-området vest for øen Egholm.

Natura 2000-konsekvensvurderingen viser, at projektet ikke medfører en væsentlig påvirkning på dyr- og planter på udpegningsgrundlaget. De nye beregninger og vurderinger viser, at projektet ikke hindrer opfyldelse af miljømål for vandløb, søer, havområder og grundvand, idet der som kompensation erhverves landbrugsarealer, der omlægges til varig natur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Landindvinding syd for Egholm og lavbroer nord for Egholm påvirker ikke vandgennemstrømningen i Limfjorden. Havbundsanalyser indeholder ingen PFAS og asbest, og generelt findes der et meget lavt indhold af miljøfarlige stoffer i Limfjorden.

Der er fotoregistreret ynglende odder i motorvejens linjeføring på Egholm. Som bilag IV-art er dens yngle- og rastesteder særligt beskyttede. I samråd med Miljøstyrelsen gøres brug af fravigelsesbestemmelsen i EU's habitatdirektiv.

Høringsperioden løber frem til 11. januar 2024. Sideløbende foretager Transportministeriet en høring af anlægsloven for 3. Limfjordsforbindelse.