Abonnementsartikel

Eksperten fra Exide forklarer fakta om batterier, og giver gode råd om håndtering og vedligehold af batterier.

Salgschef hos Exide, Max Hemmingsen, giver meget gerne de mange råd om batterier, batterivedligeholdelse og fakta fra sig. Og der er mange. Men her er der kun medtaget de mest betydningsfulde om de batterier, der sidder i alt fra de firehjulede ATV køretøjer, motorcykler, entreprenørmaskiner, biler, kassevogne, lastbiler og meget andet.

Korrekt ladespænding

Handler det om et 12 volts batteri, skal ladespændingen, målt over batteriets poler, være cirka 14,4 volt ved en temperatur på 25 grader celcius og i systemer med 24 volt, skal den være dobbelt så høj, altså cirka 28,8 volt. Den korrekte ladespænding afhænger af syrens temperatur, men det kompenserer ladere med temperaturkompensering selv for. Ladespændingen øges derfor ved temperaturer under 25 grader, og sænkes henholdsvis ved temperaturer over 25 grader celsius.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Specielt efter en ladning, hvor der forekommer megen brint, skal man være særlig forsigtig med cigaretter eller gnister.

Max Hemmingsen

Pas på. Eksplosionsfare!

Når der lades på et batteri, afgiver syren i batteriet brint - ofte kaldet knaldgas, fordi den er yderst brændbar. Specielt efter en ladning, hvor der forekommer megen brint, skal man være særlig forsigtig med cigaretter eller gnister. Er man ikke det, kan brinten eksplodere, og eksplosionen kan være så kraftig, at den sender både låget af batteriet, og batterisyren op i luften med et stort brag. Derfor er både briller og handsker et must.

Batterisyre

Skulle man være så uheldig at få batterisyre i øjnene, lyder anbefalingen fra lægelig side, at behandlingen skal begynde så hurtigt som muligt for at undgå varig skade. Skylning af øjet bør derfor påbegyndes straks på skadestedet, og man kan anvende postevand eller anden ikke ætsende væske, som man har ved hånden. Øjnene skal holdes åbne for at sikre en effektiv skylning, og der bør skylles i mindst 30 minutter. Derefter eventuel lægehjælp.

Er man så uheldig at få lidt batterisyre på hænderne, er vask med sæbe det bedste middel til at neutralisere syren. Det er fordi sæbe er en base, og dermed er den i stand til at neutralisere syren.

Kabler i rigtig rækkefølge

Har batteriet været afmonteret skal man være opmærksom på, at batteriets kabler skal sættes på i den rigtige rækkefølge for at undgå gnister. Sæt altid det stelforbundne kabel på først, og dernæst det positive kabel. Ved afmontering skal det foregå i omvendt rækkefølge. Det stelforbundne kabel tages af først, og dermæst det positive kabel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fuld spænding.

Før en ladning skal væskestanden kontrolleres, med mindre det er et lukket batteri. Væsken skal stå 10-15 millimeter over pladerne, og der må kun efterfyldes med destilleret vand. Rød ledning på ladeensretteren er altid plus, minus kan godt have flere farver, og både sort og blå forekommer. Har batteriet propper, skal de afmonteres, så den brint, der frigøres ved ladningen, kan undslippe. Med en mindre lader med en lille kapacitet, vil et batteri typisk være fuldt opladet efter ca. 8 - 12 timer. Har laderen større kapacitet går det hurtigere.

Vær forsigtig med den gammldags lynoplader

Med den såkaldte lynlader kan man på blot én time lade et batteri fuldt op. Men er man i tvivl, om batteriet kan tåle en lynopladning, kan man lade på det i fem minutter, stoppe ladningen og se efter, om batterisyren er grumset og brunlig. Er den det, kan den ikke tåle en lynladning, og man må derfor regne med en snarlig udskiftning af batteriet. Den brune farve skyldes, at de positive plader er ved at gå i opløsning.

Batteriets evne i kulde

CCA står for Cold Crank Amps og angiver den strøm i ampere (A), som et batteri kan afgive ved -18 °C uden at spændingen falder under en vis grænse. Det resultat man får, er altså et mål for batteriets koldstartsegenskaber. Europastandarden (EN) er den mest brugte test. En test i overensstemmelse med EN-standarden er opdelt i tre trin.

Første trin er en afladning med den angivne CCA-strøm i 10 sekunder, og her må spændingen ikke falde under 7,5 volt. Andet trin er en hviletid uden belastning i 10 sekunder. Sidste trin i testen er en afladning med 60 procent af den angivne CCA-strøm til spændingen falder til 6,0 volt, og her skal afladningstiden som minimum være 73 sekunder for et 12 volts batteri og 133 sekunder for et 24 volts lastbilsbatteri.

Batteri kapaciteten

Ah er forkortelsen for amperetimer, og er den måleenhed, der betegner et batteris elektriske kapacitet. Den fremkommer ved, at man ganger strømstyrken ( A for ampere) med den tid ( h for timer), i hvilken batteriet kan levere strøm frem til dets afladning. Et eksempel kunne være et batteri, der er i stand til at levere 5 ampere i 20 timer, har en ladekapacitet på 100 amperetimer (5 A x 20 h = 100 Ah).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Parallel- og serieforbundne batterier

Til spørgsmålet om det er tilrådeligt at kun at udskifte det ene batteri i et parallelforbundet 12 eller 24 volts system, svarer Max Hemmingsen:

- Ja, såfremt det tilbageværende batteri i god stand, kan man nøjes med kun at udskifte det ene batteri. Princippet bag en parallelforbindelse er, at batterierne så at sige hjælper med at håndtere belastningen, og det betyder, at en sådan forbindelse er mindre følsom over for mindre forskelligheder i batterierne.

Til gengæld ser det anderledes ud når der er tale om, kun at udskifte det ene batteri i et serieforbundet 24 volts system. Det kan ikke anbefales, eftersom begge batterier udsættes for samme belastning i et serieforbundet system, er det vigtigt, at batterierne er i samme stand, har samme kapacitet, størrelse, type og alder.