Abonnementsartikel

Ajos har flyttet en stående byggekran på 185 tons og cirka 50 meter i højden på københavnsk byggeplads.

Efterhånden som et byggeri skrider fremad, er der behov for at få løftet tunge byrder et nyt sted på byggepladsen. Derfor må byggekraner af og til flyttes, og senest har Ajos gennemført operationen på Valby Maskinfabrik med en Potain MD365 på 185 tons og cirka 50 meters højde uden at tage kranen ned.

En del byggekraner er monteret på skinner. I det aktuelle tilfælde var de 18 meter lange, men kranen kan naturligvis kun bevæge sig frem og tilbage, og nu var byggeriet skredet så langt frem, at kranen skulle anvendes et nyt sted på byggepladsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor var det nødvendigt at vende skinnerne i en ny retning omtrent vinkelret på den hidtidige retning. Normalt ville det indebære, at der skulle en mobilkran og et par kranmontører til at pille kranen ned og bygge den op på de nylagte skinner.

Et lille udsving ved jorden kan hurtigt blive til flere meters udsving i 50 meters højde.

Sektionsleder Carsten Vad

Ajos

I stedet blev kranen løftet på donkrafte og skinnerne drejet under den, før den igen blev sænket ned og havde fået en ny køreretning. Samtidig blev skinnerne forlænget med yderligere 36 meter.

- Det gik stille og planmæssigt, men kranføreren var dog så usikker på situationen, at han valgte at blive nede fra kabinen, mens det stod på, fortæller sektionsleder Carsten Vad fra Ajos.

Sparer flere dages arbejde

Det var firmet BMS, der i stedet for at møde op med en mobilkran kom med deres såkaldte baksehold, som er vant til blandt andet at flytte broer. De har dunkrafte til meget tunge byrder, og de er vant til at løfte konstruktioner, som skal tages særdeles forsigtigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er klart, at en kran skal løftes meget langsomt og ensartet. Et lille udsving ved jorden kan hurtigt blive til flere meters udsving i 50 meters højde. Når vi normalt piller en kran ned og sætter den op igen, er den ude af drift seks-otte dage, mens vi på denne måde kan nøjes med af tage den ud af drift cirka to og en halv dag. Det betyder meget for driften af byggepladsen og sparer mange penge for de involverede, siger Carsten Vad.

- BMS har en gruppe medarbejdere og noget udstyr, som er målrettet denne type opgaver, og de har rutinen, så vi anvender deres ekspertise frem for at opbygge den selv, fortæller Carsten Vad.

Blandt BMS' udstyr er dunkrafte med en samlet kapacitet på 5000 tons foruden meget andet specialudstyr til at flytte eksempelvis maskindele, broer og vindmøller - og altså nu opretstående byggekraner.