Abonnementsartikel

NCC introducerer et nyt produkt til vejsiderabatter, der er tre gange så stærkt som det traditionelle.

Landets førende entreprenørvirksomhed, NCC, går endnu en gang foran, når det gælder miljømæssige forbedringer. Nu med en belægning til vejsiderabatter produceret af en meget tung bjergart fra Norge med en høj densitet. Det skriver NCC i en pressemeddelelse.

De fleste kender til render langs asfalten, der ophober vand eller render, der er så dybe, at de skaber trafikfarlige situationer. Det har NCC nu en løsning på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traditionelle materiale skubbes væk

I dag anvender mange traditionelle materialer og fylder i rabatterne gang på gang. Når det regner, opblødes disse materialer og skubbes langt ind på sidearealerne, når trafikanterne kører ud i rabatterne. NCC's nye Hyperit 0/16 rabatgrus kommer fra NCC's granitbrud i Norge. Hyperit stenmelet har et naturligt bindemiddel i sig, så det pakker godt sammen og bliver utrolig stærkt og hårdt, når det er udlagt. Hyperit er testet i over tre år, og der er udlagt over 50.000 tons i rabatterne rundt omkring i landet.

Tåler stort tryk

Hyperit Rabatgrus er ikke almindeligt stenmel. Finstoffet i materialet har nemlig fra naturens side ?noget fedtet i sig' der får stenmelets partikler til at klæbe sammen. Lidt lige som ler klæber de større partikler sammen i leret grus, men uden at materialet smatter ud, når det er vådt og belastes tungt. Når stenmelet er lagt ud og komprimeret, kan det tåle de store tryk, som biler og andre køretøjer altid laver, når de kommer til at køre ud i rabatten

Økonomisk og miljømæssig gevinst

Hyperit 0/16 er tre gange så stærk som almindeligt vejsidegrus. I dag bruger vi lang tid på at afhente de traditionelle materialer som almindeligt rabatgrus i grusgravene. Det koster på CO2-regnskabet, da lastbilerne skal køre mange flere gange. Ved at Hyperit 0/16 er så stærk, spares der også penge dette CO2 regnskab, da udlægningen efter år et bliver nedsat med helt op til 50 procent. Fordi der skal kun udlægges halvt så mange materialer, så skal lastbilerne kun køre det halve for at vedligeholde de samme rabatter. Allerede efter første år med Hyperit, kan kunden have sparete 50 procent af materialemængden. Så ikke alene er der en økonomisk gevinst, men også en miljøvenlig og grøn løsning. Hyperit 0/16 er produceret af knust granit. Inden den sejles til Danmark, er den blevet bearbejdet, således at kornkurverne på materialet altid er ensartet.

NCC Hyperit Rabatgrus skyller ikke væk, når det regner. Det betyder, at der ikke udledes partikler til miljøet, og at der ikke løbende mistes materiale, der efterfølgende skal genpåfyldes. Der er derfor gode langtidsperspektiver i forhold til økonomi og forbrug af materialer.

Hyperit 0-16 kan med samme fordele anvendes til brug på stier og grusveje. Desuden er belægningen støvsvag.