Abonnementsartikel

Helleanlæg og vejbump er typisk udført i beton, sten og asfalt, men sjællandsk virksomhed sælger et alternativ lavet af gummi.

M3 Systems hjørnesten er egentlig faldfliser af gummi til for eksempel legepladser. Men et nyt forretningsområde har åbnet sig for den sjællandske virksomhed.

Trafikprodukter i gummi blev for et års tid siden taget ind i forretningen, og indehaver Jan Nielsen ser spændende perspektiver i de forskellige systemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det var kun cirka et år siden, jeg overtog virksomheden, så jeg syntes egentlig ikke, at tiden var til at kaste sig ud i en ny kategori. Men jeg kunne ikke lade være, fortæller han.

Det var kun cirka et år siden, jeg overtog virksomheden, så jeg syntes egentlig ikke, at tiden var til at kaste sig ud i en ny kategori. Men jeg kunne ikke lade være.

Indehaver Jan Nielsen

3M-System

Kan let fjernes

Produkterne, der produceres i Tyskland, er for eksempel de såkaldte pudebump. Det er firkantede gummifelter, som kan sættes sammen og derved danne et vejbump - eller pudebump - efter den ønskede størrelse.

- En af de største fordele ved produkterne er fleksibiliteten og flytbarheden, siger Jan Nielsen.

Et oplagt sted at bruge produkterne, er ved vejarbejder. Elementerne fastgøres med fire skruer, så der er et minimalt reparationsarbejde, når trafikelementerne fjernes igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Åbner op for fortrydelse

Flytbarheden er også en styrke, hvis "man vil prøve noget af".

- Det kan være, at man vil have sænket hastigheden på en villavej. I stedet for at lave en permanent løsning, kan man vælge et pudebump fra os, for at se, om dét virker, siger Jan Nielsen.

En sådan løsning valgte man hos Slagelse Kommune. I en rundkørsel med en daglig trafikmængde på omkring 10.000 køretøjer, var der gennemsnitligt ét uheld hvert halve år. Ofte med bilister, der havde overset folk på cykel eller knallert.

- Man kan sige, at oversigtsforholdene faktisk er for gode i rundkørslen, så folk kørte for hurtigt. Det gik så galt af og til, fortæller Jan Nielsen.

Med drone filmede M3-System trafikken i rundkørslen 14 dage inden, der blev sat pudebump op ved indkørslerne til rundkørslen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- 14 dage efter filmede vi igen, og her kunne vi se, at den gennemsnitlige hastighed faldt med 25 procent, siger Jan Nielsen.

Derfor blev løsningen permanent. Den eneste forskel i forhold til den midlertidige udgave er, at elementerne bliver limet fast.

Lav pris

Ifølge Jan Nielsen, har man ikke haft produkterne længe nok på det danske marked, til at sige noget om holdbarheden.

- Men der kører 10.500 biler i døgnet i rundkørslen i Slagelse, så de går heller ikke sådan lige i stykker, siger Jan Nielsen, som også fortæller, at produkterne er meget brugte i andre europæiske lande.

Etableringsprisen er noget lavere, end hvis man skulle have et hold ud og lave mere traditionelle bump, helleanlæg og lignende i asfalt og beton. Når et element er nedbrudt, er det samtidigt også forholdsvis billigt at fjerne elementet, så det kan erstattes af et nyt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kan en mand gøre med et brækjern, siger Jan Nielsen.

M3-System oplever den største interesse for trafikprodukterne fra kommunerne, men blandt andet også boligselskaber ser muligheder i systemet, lyder det fra Jan Nielsen.