Lyt til artiklen:

InfraLCA version 3.0 er nu i luften

00:00
Hastighed: ???x
03:22

Abonnementsartikel

Den nye udgave af Vejdirektoratets og Banedanmarks værktøj til beregninger af klima og miljøpåvirkninger i infrastrukturprojekter "InfraLCA" er færdigudviklet og tilgængeligt for offentligheden.

Siden efteråret 2022 har Vejdirektoratet, Banedanmark og Sweco arbejdet med at opdatere InfraLCA med henblik på at styrke værktøjets anvendelighed for brugerne. Hovedelementerne i opdateringen har været at gøre værktøjet i stand til at håndtere alle essentielle livscyklusfaser i projektet i overensstemmelse med nyeste EPD-standard EN15804:A2. Derudover er der fortsat fokus på at få jernbanedelen på omgangshøjde med vejdelen i værktøjet, samt at indarbejde flere data inklusiv flere henvisninger til datakilder. Det betyder, at værktøjet fremover kan anvendes til endnu flere typer infrastrukturprojekter.

- Vi er meget tilfredse med, sammen med Sweco, at have fået gennemført endnu en vigtig opdatering af InfraLCA, som nu i endnu højere kan understøtte behovet for at kunne estimere og dokumentere klima- og miljøpåvirkninger i projekter. Det forbedrer grundlaget for at opgøre CO2-reducerende tiltag, som er afgørende for at reducere klimabelastningen i infrastrukturbranchen i Danmark, siger AC-medarbejder Jon Kjær Jørgensen, Vejdirektoratet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

InfraLCA udvikles gennem samarbejde

InfraLCA er et offentligt tilgængeligt værktøjet, som gratis kan hentes og anvendes til klimanalyser. Værktøjet anvendes i stigende grad i den danske infrastrukturbranche, og det har høj prioritet at øge funktionaliteten yderligere, så værktøjet kan anvendes af endnu flere danske aktører indenfor infrastruktur- og anlægsprojekter.

Vejdirektoratet og Banedanmark faciliterer i den forbindelse flere samarbejder, hvor aktører og interessenter indenfor infrastrukturbranchen har mulighed for at deltage og give brugererfaringer og analysebehov videre. Blandt deltagerne er eksempelvis styrelser, kommuner, rådgivere, entreprenører m.fl.

- Indholdet i den nye opdatering og det generelle arbejde med videreudviklingen af InfraLCA er i høj grad influeret af de mange inputs, der indhentes fra de forskellige samarbejdsgrupper, som vi faciliterer. Værdien af samarbejdet er stor for Vejdirektoratet og Banedanmark, da det er med til at sikre, at vi kan imødekomme de behov og udfordringer, som brugerne oplever, når de arbejder med InfraLCA, siger Jon Kjær Jørgensen.

Vejdirektoratet vil nedsætte klimaaftrykket med ny model

Se også:

Vejdirektoratet vil nedsætte klimaaftrykket med ny model

Ved at udbrede InfraLCA yderligere i infrastrukturbranchen sikres det, at der i stigende grad i Danmark bliver anvendt samme metodiske tilgang til klimanalyser på tværs af organisationer, interessenter og samarbejder. Resultatet af dette bliver en større sammenlignelighed og gennemsigtighed og i sidste ende med et værktøj, som mere effektivt kan bidrage til samlede grønne omstilling af dansk infrastruktur.

Det fremadrettede arbejde med InfraLCA

Rammeaftalen løber frem til 31/8-2024, og har Sweco, COWI og Rambøll tilknyttet. Blandt de fremtidige opgaver, der skal løses, er blandt andet en opdeling i nationale og globale emissioner samt kvote ikke-kvote belagte emissioner. Dette er efterspurgt politisk, da det er relateret til dokumentationen af fastlagte politiske målsætninger og den danske klimalov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derudover er også øget brugervenlighed, vægtning af andre miljøindikatorer samt fortsat udvidelse til at håndtere flere typer infrastrukturprojekter i rækken af nye tiltag.