Lyt til artiklen:

Identitetstyv bestiller for millioner i Michaels firmanavn: "Hvad fanden skal jeg gøre?"

00:00
Hastighed: ???x
08:01

Abonnementsartikel

I halvanden måned har en mand udgivet sig for at være en kloakmester og bestilt varer for millioner.

To minigravere med GPS, 26.000 kvadratmeter gulv, stilladser for op mod to millioner kroner og Appleprodukter til 60.000 kroner. Det er bare nogle af de tilfælde, hvor en mand har forsøgt at købe produkter på vegne af kloakmester Michael Nørgaard og hans firma Ans-Iller Kloak og Anlæg.

Svindleren har forsøgt at købe byggematerialer, maskiner og tjenester for over 10 millioner kroner, har kontorassistent Tanja Søby Mortensen gjort op. Det er dog usikkert, om han har haft held med at få nogen af tingene udleveret, og hvad han ellers har forsøgt sig med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er helt sikkert foregået mere, som vi ikke kender til, siger hun.

Derfor advarer det rigtige Ans-Iller Kloak og Anlæg på Facebook og i mails til deres kunder og samarbejdspartnere imod, at lade svindleren handle i virksomhedens navn.

Skræmmende og ulækkert

Alligevel fortsætter forsøgene på misbrug, og kampen slider på det lille firma, som er efterladt i vildrede.

- Jeg tager det roligt, for andet kan jo ikke hjælpe noget. Men det er fandme skræmmende og decideret ulækkert, at sådan noget kan ske, siger Michael Nørgaard.

For den rigtige kloakmester begyndte sagen midt i august, hvor Miele kontaktede kontoret om, at den falske virksomhed havde bestilt udstyr hos dem til 48 huse på Sjælland. Det undrede Michael Nørgaard meget, for den opgave kendte han intet til. Herfra tog svindelforsøgene fart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Et af forsøgene på svindel. Skærmbillede.

Falsk hjemmeside

I mails fra det falske kloakfirma viste det sig, at tyven har oprettet en gennemarbejdet hjemmeside i kloakmesterens navn. Her bruger han logoet fra den rigtige virksomheds Facebookside.

Ans-Iller Kloak og Anlæg har ikke selv en hjemmeside, så potentielle samarbejdspartnere, der søger efter dem, risikerer også at komme ind på den falske side.

rich-media-6
Den falske hjemmeside, der udgiver sig for at tilhøre Ans-Iller Kloak og Anlæg. Skærmbillede.
rich-media-7
Kloakmester Dennis Hansens hjemmeside, hvor design og billeder er kopieret. Skærmbillede.

Billeder, tekst og design til den falske firmahjemmeside er kopieret næsten direkte fra kloakmester Dennis Hansens hjemmeside dhkloak.dk. Han kender personligt intet til svindelsagen og har heller ikke oplevet, at hans navn eller virksomhed er blevet misbrugt, udover at hans billeder er blevet kopieret.

Løgnene tager fart

Michael Nørgaard og Tanja Søby Mortensen anmeldte straks deres oplevelser til politiet. Derefter har de flere gange ringet til de numre, der er angivet på den falske hjemmeside. På telefonen er de kommet i kontakt med en mand, der har sjællandsk dialægt.

- Jeg har ringet til ham flere gange og bedt ham om at få det lukket det ned. Men det vil han åbenbart skide på. Sidst han tog telefonen, sagde han "Michael Nørgaard", så sagde jeg "det er det også her". Så lagde han på med det samme, fortæller kloakmesteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På mail har virksomheden ellers fået et svar, der tegnede i en anden retning:

rich-media-9
Mails mellem den rigtige kloakmester og en person, der måske hedder Mads Larsen, som har forsøgt at handle på vegne af ham og hans virksomhed. Skærmbillede.

Men bare to timer efter løftet om, at hjemmesiden var under nedlukning, forsøgte manden dog igen at handle på kloakmesterens vegne. Han ville købe nogle af Apples dyreste bærbare computere til over 21.000 kroner, airpods og opladere.

Tidligere i korrespondancen har den falske Michael Nørgaard også spurgt til: "Hvad i kan tilbyde af betalingsbetingelser, da varene skal bruges til et eksternt kontor, vi er i gang med at renovere".

Det var et af elementerne, som gjorde forhandleren Humacs sælger mistænksom. Generelt forsøger svindleren at lave nogle relativt store ordrer af en mindre kloakmester at være. Ifølge flere af de virksomheder, som identitetstyven har forsøgt at svindle, har manden ikke ret meget forstand på kloakarbejde.

Stillads for millioner

En stor og underlig ordre uden meget sammenhæng med kloak- og anlægsarbejde var også med til at gøre Claus Pedersen mistænksom. Han er konsulent ved PlusEight Danmark og undrede sig over den potentielle kunde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den første henvendelse lød meget mærkelig. Han påstod, at hans kloakfirma havde en stor hovedentreprise på seks blokke, hvor han skulle bruge stillads. Det lyder ikke rigtigt, siger han.

Stilladsleverandøren oprettede alligevel Ans-Iller Kloak og Anlæg som kunde, men de behandler alle nye kunder med stor forsigtighed.

- Vi er altid meget skeptiske overfor nye kunder. Og de første gange skal de betale forud, siger han.

Efter PlusEight gentagne gange insisterede på forudbetaling, droppede den falske Michael Nørgaard også planerne om at bestille stillads.

Da Claus Pedersen ville tjekke op på, hvad der foregik, fandt han facebookopslaget med advarslen om den falske virksomhed, og derefter kontaktede han det rigtige kloakfirma med oplevelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sagen samler støv hos politiet

Forsøget på at tilegne sig stilladser er ligesom de andre forhold alt sammen meldt til politiet, fortæller Tanja Søby Mortensen. Hun har stået for kontakten til ordensmagten, og er i stigende grad frustreret over responstiden fra dem.

Politiet bekræfter overfor Maskinteknik, at de har modtaget anmeldelsen den 17. august. Men godt en måned senere er de endnu ikke begyndt at efterforske sagen. Samtidig oplever kontorassistent Tanja Søby Mortensen, at selvom hun har henvendt sig gentagne gange til politiet i Silkeborg, så ligger både hendes emails og telefonopkald ubesvaret hen. Det øger frustrationen og bekymringerne.

Hun er både bekymret for, om virksomhedens omdømme kommer til at lide under svindlen og for, at jo længere tid der går, desto større sandsynlighed er der for, at svindleren får held med sine forsøg på at handle i den rigtige virksomheds navn.

- Sådan noget skal bare stoppes, siger hun.

Efterforskere mangler ressourcer

Hos politiet i Silkeborg forstår de godt frustrationen over ventetiden. Det fortæller Peter Justesen, som er leder af efterforskningsafdelingen, og med til at prioritere sagerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han forklarer, at politiet mangler ressourcer til at efterforske de mange sager, det får ind.

- Vi prioriterer både efter, hvor alvorlige sagerne er, og efter hvornår vi modtager anmeldelserne. Sager om personfarlig kriminalitet som voldtægt, trusler og vold efterforsker vi først, siger han.

Han kan dog ikke genkende, at det generelt er så svært at få svar på opkald og emails, som kloakvirksomheden fortæller om i sagen her.

Til gengæld er kloakmesteren langt fra alene om at blive udsat for den her type forbrydelse.

- De er en af rigtigt mange virksomheder, der er udsat for fakturasvindel, identitetsmisbrug og hacking. Der er enormt mange afarter af, hvordan man kan blive udsat for den slags kriminalitet, siger Peter Justesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vær skeptisk

Han fortæller, at de bedste forholdsregler, man som borger og virksomhed kan tage, er, at være meget forsigtige på det her område. Som virksomhed bør man sikre sig kreditsikkerhed, især når der kommer en stor ordre, eller en kunde beder om noget atypisk for den virksomhed. For svindlerne bliver kun dygtigere med tiden.

- Det her er dybt organiseret som alle former for økonomisk kriminalitet, og de kriminelle bærer en ret høj grad af professionalisme, fortæller han og fortsætter:

- Man kan godt forstå, at folk bliver snydt.

Tilbage sidder Michael Nørgaard og Tanja Søby Mortensen med følelsen af at sidde fast i svindlerens net uden ret mange reelle muligheder for at handle på ved på problemet. Det ærgrer kloakmesteren:

- Hvad fanden skal jeg gøre mere?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinteknik har gentagne gange forsøgt at få kontakt til manden bag den falske hjemmeside, men han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.