Abonnementsartikel

Tiden mellem to E&H'er med nye motorer, ny hydraulik og nye elektroniske styringer til de tyske entreprenørmaskiner fra Liebherr.

Nogle steder hedder det nærighed. Andre steder økonomisk ansvarlighed. Hos den danske Liebherr-importør, JMM-Group, foretrækker salgsdirektør Leif Rudebeck Petersen at kalde det sparsommelighed, når tre års udvikling mellem to styk E&H-messer munder ud i betragteligt mindre brændstofforbrug.

- Hvad der er sparet, er tjent. Og det bliver til stadighed vigtigere for entreprenørernes bundlinjer, at de store entreprenørmaskiner kender til mådehold, når der tankes diesel. For Liebherr kan vi konstatere, at ingeniørerne i udviklingsafdelingen virkelig har haft fokus på sparsommelighed, som opnås via kraftige optimeringer af både motorer og hydraulik. Hertil kommer til stadighed mere anvendelse af elektronisk styring, siger Leif Rudebeck Petersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han og hans JMM-mandskab vil satse på dialog med gæsterne om netop den optimalt økonomiske måde at være ejer af entreprenørmaskiner under E&H.

Ny teleskoplæsser

JMM-salgsdirektøren er ikke i tvivl om, at det bliver en farverige graffiti-jubilæumsmaskine, der kommer til at tage en stor del af opmærksomheden på E&H. Det er gravemaskine nummer 75.000 fra Liebherr-fabrikken, som det er lykkedes den danske importør at hente til Danmark netop til entreprenørmessen i Herning.

Blandt de helt varme nyheder præsenterer JMM-Group teleskoplæsseren T33-10, som er medlem af en helt ny serie fra Liebherr. Den nye i familien løfter op til 3,3 tons og har en løftehøjde på 10 meter.

Maskinen er udviklet til kunder med behov for en større løftehøjde med lidt mindre belastning. Konstruktionen er den samme som for de øvrige maskiner i programmet, dog med den forskel, at der er tre udskud for at nå de 10 meter. Liebherrs nyudviklede program af teleskoplæssere dækker i første omgang området fra 3,2 til seks tons løftekapacitet og med teleskopering fra seks til 10 meter.

Det unikke design blev i starten af 2018 belønnet med German Design Award, blandt andet begrundet i ergonomisk og brugervenlig førerplatform. Maskinerne er udrustet med den nyeste motorteknologi og overholder Tier 4 F-grænserne for emission.