Abonnementsartikel

Teknologien støtter maskinføreren i arbejdet, så den uerfarne bliver hjulpet på vej, og den garvede får de sidste procenter lagt på præcisionen og effektiviteten.

GULLESTRUP: Solskinnet brager ned over Herning-forstaden Gullestrup, hvor maskinfører Christian Hansen kører i sin spritnye maskine. Da Maskinteknik kigger nærmere på maskinen - på afstand - er det omkring en uge siden Scantruck leverede D61-PXI-24'eren til Vestjysk Kloak og Anlæg.

Christian Hansen er ved at fordele sand på det, der inden længe bliver til en vej ved en ny forbindelsesvej mellem Gullestrup og Tjørring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinføreren har en del erfaring med maskiner.

- Jeg har kørt forskellige entreprenørmaskiner de seneste år, men ikke dozer. Så jeg er så grøn, som man kan være, fortæller han.

En lille smule dozererfaring har han dog. Det er blevet til en halv dag i en stor dozer i en grusgrav i USA, mest for sjov skyld.

- Der sad en kæmpe skovl foran, så man kunne nærmest ikke se noget. Til sammenligning er jeg meget imponeret over udsynet i Komatsuen, fortæller Christian Hansen.

Trods den sparsomme erfaring i dozer, føler Christian Hansen sig godt tilpas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Et læs sand leveres til arbejdet i Gullestrup.

- Den kører ikke af sig selv, men teknologien hjælper maskinføreren rigtig meget. Systemet er for mig også ret logisk bygget op. Jeg har tidligere været landmand og kørt en del landbrugsmaskiner med GPS. Systemet i Komatsuen ligner det en del, så det har været nemt at sætte sig ind i, siger maskinføreren.

Løfter hinanden

Dozeren er blandt den efterhånden lange række af Komatsu-maskiner med intelligent maskinstyring, som i deres regi forkortes IMC.

Christian Hansen kan trods sin sparsomme dozer-erfaring tydeligt mærke, at maskinen hjælper føreren til at blive bedre. Han er samtidigt overbevist om, at selv en erfaren dozerfører vil blive bedre og mere brændstoføkonomisk i sin kørsel med maskinens teknologi som støtte.

Det er også opfattelsen hos Komatsu-importør Scantruck.

- Det er teknologiens vej, vi skal kigge i Danmark. Lige så vel som vi har vores hybridmaskiner, som er brændstofbesparende i forhold til traditionelle maskiner, har intelligente maskiner også en effekt på brændstofforbruget og effektiviteten. Derved sparer mester penge på den lange bane ved at investere i den type teknologi, fortæller distriktschef Mads Nielsen fra Scantruck.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På dozeren sidder en række sensorer, der sender signaler til en computer. Den bestemmer så dozerbladets position, så der ikke skrabes for lidt eller for meget materiale af jorden.

- Det giver en højere præcision i arbejdet i første arbejdsgang, og man sparer derved flere ture frem og tilbage over samme stykke, siger Mads Nielsen og tilføjer:

- Man kan sige, at en forholdsvis uerfaren fører kan gå fra at være 50 procent dozerfører, men med lidt forstand på 3D og i en intelligent maskine kommer han op på 80 procent. De sidste 20 procent kræver stadig erfaring.