Abonnementsartikel

Når Hoffmann køber nye maskiner, bliver der lyttet til maskinførernes ønsker. Gode maskiner og tilfredse medarbejdere er vejen til gode resultater.

Hos Hoffmann får maskinførerne ikke alt, hvad de peger på. Men ifølge entreprenøren selv er det tæt på. Varme og køling i sæderne er vigtige egenskaber, og oliefyret, der er standard i alle maskiner, sørger for, at der er varme på, når maskinføreren møder om morgenen. Kamera for, bag og på gravestikket hører også til på en gravemaskine, hvis man spørger Hoffmann, der har hovedkvarter i Glostrup.

- Vi var blandt de første til at få monteret gangbro på begge sider af maskinerne, så maskinførerne kan gå sikkert rundt og montere GPS. Maskinførerne ved, hvor skoen trykker. Derfor har vi en tæt dialog både i det daglige, og når der skal købes nye maskiner. Efterfølgende er Johs. Møllers Maskiner (JMM) gode til at lave de ting, vi finder på, siger afdelingschef i Hoffmann, Morten Høberg Sonasson, der har det daglige ansvar for maskinparken og maskinførerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

God investering

Han er sikker på, at det er en god investering at give mandskabet gode maskiner med godt udstyr.

- Vi har maskinerne i syv år. Ved at skifte til den seneste generation af Liebherr-maskiner sparer vi ikke mindre end 50 procent af brændstoffet. I gennemsnit for gummihjulslæssere drejer det sig om syv liter diesel i timen for hele flåden. En maskine kører cirka 1600 timer om året. Dermed sparer vi omkring 90.000 kroner i brændstof om året ved at køre med nye maskiner, siger Morten Høberg Sonasson.

Installation af oliefyr er standard, når JMM rigger maskiner til for Hoffman. Også de er er en god investering. Før Hoffmann begyndte at få monteret oliefyr i alle maskiner, snurrede motorerne i gennemsnit 10.000 timer i løbet af de syv år, firmaet har maskinerne. Uden unødig morgen-tomgang bliver det kun til cirka 8500 timer i løbet af de syv år.

Sparer service

- Fyrene tjener sig selv hjem to til tre gange, foruden at de sikrer førerne en dejlig varm maskine helt fra arbejdsdagens begyndelse. Det sparer brændstof, at der ikke er koldstarter. Vi sparer typisk tre gange service i maskinens tid hos os. Og vi får en bedre pris for den som brugt, siger afdelingschefen.

Han vil gerne høre, hvis maskinførerne har særlige ønsker. Da en maskinfører meddelte, at han mente at kunne arbejde bedre i en maskine uden sprosse i forruden, blev JMM bedt om at bygge maskinen op med en panserrude i stedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kan godt betale sig for alle parter med åbenhed og en god snak om det daglige, og hvad det kræver. Folkene er meget realistiske i deres ønsker. Endnu har ingen udtrykt ønske om en maskine med softicemaskine eller fadølsanlæg. Derimod kommer der mange rigtig gode ideer, som er med til at optimere maskinerne. Mange af ideerne er simpelthen blevet standarder, når vi bestiller nye maskiner, siger Hoffmann-maskinchefen, der har 16 maskinførere under sig.