Abonnementsartikel

Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord går i disse dage ind i den næste fase, når man begynder på selve brodækket.

Frederikssund: Allerede lidt inden man kommer til Frederikssund, er det ikke til at overse, at der er gang i et anlægsprojekt af de store.

Flere af kranerne er skudt i vejret, men når man ankommer til byggepladsen, er det langt fra de højeste, der er de mest iøjefaldende. Det er derimod et monstrum af en lanceringskran. Den skal hejse de i alt 492 broelementer på plads, der udgør brodækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er det italienske islæt i entreprenør-konsortiet, Rizzani de Eccher , som har taget den med. Den specialbyggede kran har taget turen fra Vancouver i Canada til Frederikssund, hvor den nu skal være med i arbejdet om at opfører Kronprinsesse Marys Bro.

Det er klart, at meget små afvigelser ikke betyder så meget på kort afstand, men når man så går halvanden kilometer ud, kan det pludselig blive til meget store afvigelser.

Projektchef Henrik Vincentsen

Vejdirektoratet

- Den blev fragtet i 60 containere, og det tog 12 mand omkring tre måneder at samle den, fortæller Henrik Vincentsen, der er Vejdirektoratets projektchef på fjordforbindelsen.

Lanceringskranen består af cirka 5000 dele, er 155 meter lang og vejer 650 ton. Trods størrelsen, bliver lanceringskranen betjent af en enkelt mand.

Skal godt fra start

Det er ikke alle delarbejder, der går lige hurtigt på broprojektet. I forbindelse med monteringen af de første sektioner, tager man sig god tid. Man vil nemlig have styr på arbejdsgangen ved de første af næsten 500 sektioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er helt afgørende, at vi får styr på montageprocessen og derfor tager det den tid, der skal til om de første sektioner. Og skulle det betyde, at vi taber lidt tid i begyndelsen, er jeg overbevist om, at vi nok skal indhente den tabte tid senere, siger Henrik Vincentsen.

Med 492 elementer er der da også meget tid at spare i sidste ende, hvis man får styr på processen fra begyndelse.

Helt konkret hejser lanceringskranen sektionerne på plads. Her bliver de limet sammen med epoxylim, som skal sikre vandtætte samlinger, og derefter bliver de spændt sammen med langsgående forspændingskabler.

- Når vi først kommer ind i rutinerne, og det hele kører, som det skal, forventer vi at kunne montere op til fire sektioner på én dag, siger Henrik Vincentsen.

Hver sektion er unik. De skal derfor sættes på i den rigtige rækkefølge. Hvert brofag består af 30 sektioner, og når et helt brofag er monteret, laver man en lukkestøbning mod det foregående brofag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet skal være millimeterpræcist.

- Vi har en tolerancegrad på få millimeter. Det er klart, at meget små afvigelser ikke betyder så meget på kort afstand, men når man så går halvanden kilometer ud, kan det pludselig blive til meget store afvigelser, siger Henrik Vincentsen.

Ifølge projektchefen skulle kontrollen på fabrikken i Polen være så god, at der ikke skulle komme sektioner i den forkerte rækkefølge.

Konflikt truer

Sektionerne bliver fragtet på skib til Frederiksværk fra fabrikken i Polen. De 20 kilometer til byggepladsen foregår med én sektion af gangen på lastbil. Turen tager cirka halvanden time. Maksimumhastigheden er 45 kilometer i timen, og specielt i rundkørslerne er særtransporterne langsomme at komme igennem.

- Vi har ikke fået meldinger om større problemer med kø i forbindelse med transport af de første sektioner. Det er klart, at der komme en vis kødannelse efter sådan en transport, men det er forløbet fint, siger projektchefen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Generelt er arbejdet med Fjordforbindelsen godt med.

- Vi følger i store træk tidsplanen, og der er ikke noget, som indikerer, at det skulle ændre sig, siger Henrik Vincentsen.

En efterårsstorm oversvømmede dæmningen, som man bygger ud fra i Roskilde Fjord, men det gav kun få dages forsinkelser.

- Vi havde jo set vejrudsigterne, så vi fik rømmet området i dagene op til. Det gav en forsinkelse, men samlet har vi holdt os inden for dét, vi har budgetteret med. På så stort et projekt vil der altid opstå uforudsete ting, siger Henrik Vincentsen.

En enkelt ting truer dog i horisonten. I skrivende stund er der fortsat ikke faldet en overenskomstaftale på plads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vejdirektoratet er udpeget til at strejke, så kommer konflikten, vil det kunne få en indflydelse på projektet, fortæller Henrik Vincentsen.

Entreprenørerne er ikke med i konflikten, så hvor meget en konflikt vil ramme projektet, kan man ikke sige. Men det siger sig selv, at det kan sætte dele af arbejdet i stå, hvis bygherren pludselig ikke kan være med i en periode.

Blød bund

Alt i mens arbejdet er i sin spæde fase med monteringen af sektioner, kører det på fuldt blus med opførelsen af de i alt 16 bropiller - 13 i vandet og tre på land.

De første piller er selvsagt færdige. Fra østsiden er to på land færdige, mens arbejdet er i gang med yderligere syv piller i vandet. Pillerne i vandet er pælefunderet helt ned til omkring 45 meter under havbunden.

- Jordbunden i fjorden er ikke optimal. Broen skal funderes på pæle helt ned til kalken, som ligger ned til 40 meters dybde, så vi er gået langt ned, siger Henrik Vincentsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Brodækket ventes at stå færdigt i det tidlige forår 2019. Konsortiet skal aflevere broen - klar til drift - ved udgangen af oktober samme år.