Abonnementsartikel

Der skal meget til at stoppe den kompakte Cat 259D, som dog gerne må få et par mindre tilpasninger.

Alle, der har prøvet at arbejde i en skridstyret eller kompakt læssemaskine, ved, at det er en levende oplevelse. Er man lidt gavmild med gassen, buldrer maskinen af sted, og den kan samtidig skifte retning og dreje om sin egen akse på et nanosekund.

De oplevelser kendetegner også den kompakte læsser Cat 259D, som samtidig er den første i sin kategori i PowerGear sammenhæng.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Cat 259D er et effektivt og underholdende arbejdsredskab, som høster masser af rosende ord fra vores testteam. Men som sådan en test altid forløber, er der steder, hvor man godt kunne tænke sig lidt forbedringer på maskinen.

Mister ikke pusten

Kombinationen af maskinens kraftfulde motor og den kompakte fysiske størrelse giver en mærkbar effekt. Som maskinfører mærker man med det samme resultatet af førnævnte kombination, og den indbyder bestemt ikke til "søndagskørsel".

De 73 hestekræfter vil frem i verden, og selv om der ligger en bunke jord, sten eller andet og blokerer foran eksempelvis en monteret skovl, arbejder maskinen sig igennem udfordringen uden at miste pusten.

- Den står virkelig fast! Den skubber og skubber, og den bliver ved, uden at den mister sin stabilitet, siger Jens Suusgaard.

Cat 259D blev testet både med værktøjet Power Rake 172 til afretning samt en skovl, der kan anvendes både til afretning og til læsseopgaver. Det var skovlen, som var det primære redskab i testen, og den leverede varen. Især til afretning hvor den i kraft af bagskæret efterlader et fint resultat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog virkede skovlen for stor, når maskinen skulle anvendes som læssemaskine.

- Skovlen er cirka 30 procent for stor til maskinen, når der skal læsses, men det problem kan løses med en mindre skovl. Maskinen skubber fint sammen, men når skovlen skal løftes, får den problemer, siger Knud Lynggaard.

Der er dog endnu en udfordring i forhold til redskaberne. Tommy Larsen er ikke overbevist af hurtigskiftets formåen:

- Det fungerer ikke godt nok. Der pakkes hurtigt sand og jord omkring stemplet, og selv hvis man arbejder med sten og beton, vil det også være udsat. Ved udskiftning af skovlen skal man ud hver anden gang og rense manuelt omkring skiftet, mener han.

God komfort

Trods maskinens størrelse føler man som maskinfører ikke, at man mangler plads. Der fråses ikke med pladsen i den type maskiner, men der er fint plads til både knæ og albuer hos en velvoksen mand. Begge konsoller med joysticks er justerbare, og det opvarmede luftpudesæde med høj ryg gør det også rigtig godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udsynet til alle sider er godkendt. Bagud er det takket være bakkameraet, som dog er ekstraudstyr.

- Hvis man ikke vælger det til, bliver man hurtigt træt i nakken, konstaterer Tommy Larsen.

Det eneste problematiske ved kabinen er faktisk udstigningen. Har man ikke fået lagt læssearmen helt ned plant med bælterne, er man i problemer.

- Der er ikke meget plads under ruden og ned til det øverste af armens konstruktion. Bunden af ruden slår let imod, og jeg kan godt være bange for, at det kommer til at koste nogle ruder, hvis man ikke er opmærksom, siger Tommy Larsen.

Støj er ikke et problem

Støjniveauet kunne frygtes at være for højt, når man tænker på den kraftfulde motor, men det er ikke tilfældet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Inde i kabinen målte vi 78 dB i tomgang, mens motoren arbejdede med 2.500 o/min. Udenfor maskinen er lydniveauet endnu lavere, når man ser bort fra bagsiden. Motorens lydniveau er bestemt højest bagud, hvor vi målte 92 dB under arbejdet. Ved siden af maskinen nåede lydniveauet op på 83 dB, og foran maskinen nåede den 73 dB, hvilket er lavere end inde i maskinen.

Men lydniveauet er ikke et problem for maskinføreren, understreger Jens Suusgaard:

- Det meste af den støj, man hører i kabinen, kommer fra klapren fra båndene. Man hører ikke motoren til trods for, at den sidder lige bag en.

Med betegnelsen en kompakt maskine og alle dens fordele følger også visse ulemper. Kompaktheden slår således igennem i motorrummet, og det går ud over servicevenligheden.

- Det er et meget kompakt motorrum, men på den front er 259D ikke værre end andre maskiner i samme kategori, konstaterer Tommy Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Savner bedre beskyttelse

Et særligt sted, hvor han gerne ser ændringer, er i forhold til slangerne mellem selve maskinen og bælterne.

- Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at slangerne var bedre beskyttet. De burde være lukket helt af, men som maskinen er nu, er de meget udsatte. Når man arbejder i jord, er problemet til at overse, men sten og grene er hårde ved slangerne. Jeg ved godt, at en bedre afdækning "kan laves", men der er ikke forboret huller til den løsning, siger Tommy Larsen.

Han er heller ikke overbevist af larvebåndsløsningens holdbarhed, selv om han erkender, at den slags maskiner traditionelt kan holde til meget.

- Igen er det ikke det store problem, når man arbejder i jord, men indeholder jorden også sten og grene, vil materialerne pakke sig under bælterne, og det medfører et stort slid på tandhjulene.

God og stabil

Samlet set er der masser af begejstring over Cat 259D i testteamet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som jeg ser det, er det en god og stabil maskine. Styringen med joysticks er kanon. Den er blød i bevægelserne, og den er rar og nem at arbejde med både til planering og til at doze med, siger Knud Lynggaard.

- Efter min mening er maskinen overraskende god. Overraskende fordi jeg tidligere kun har kørt den type maskiner, hvor de havde monteret hjul i stedet for bælter. På hjul hopper og danser hele maskinen, og man er radbrækket på ingen tid. Den her er meget mere behagelig, og man kan udføre rigtig meget med den, mener Jens Suusgaard.