Abonnementsartikel

Maskinteknik har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2019 - og frem mod 2020. I dag administrerende direktør Anders Hundahl. Asfaltindustrien.

Hvad har for dig og asfaltbranchen kendetegnet 2019?

Branchen har fortsat rationaliseringen, og producerer og udlægger en tons asfalt med færre medarbejdere end før. Det skyldes stigende konkurrence; men projekttype spiller også ind. F.eks. kræver en motorvej færre hænder pr. tons asfalt end en p-plads.

Desuden har vi for alvor taget klimadagsordenen til os. Et eksempel er genbrug. En rapport fra foråret viser, at vi kan genbruge mere end hidtil troet, og derved spare 20 procent CO2, uden det går ud over vejens kvalitet og holdbarhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Endelig ser vi, at vejtrafikken og BNP stiger, mens de statslige investeringer i veje falder; det private og kommunale marked er på nogenlunde samme niveau. D.v.s. der un-derinvesteres i veje for tiden, hvilket skader væksten og giver flere trafikuheld.

Har enkeltstående begivenheder haft særlig betydning?

Den 4. december fik vi en finanslov stor set uden penge til veje. Det er synd for vejene, for de forfalder og bliver dyrere at rette op. Og det er synd for virksomhederne, som bliver udsat for skadeligt stop-and-go. Og vi fik heller ikke en samlet plan for de næste 10 års infrastrukturinvesteringer. Det en enorm samfundsmæssig udfordring, at det hele ligger og roder uden plan og mål.

På den positive side blev Asfaltindustrien inviteret med i regeringens klimapartnerskab. Målet er 70 procents reduktion frem til 2030. Asfaltindustrien har siden 1990 reduceret CO2-udledningen fra fabrikkerne med ca. 40 procent. Vi forpligter os med partnerskabet til at fortsætte udviklingen, mens regeringen arbejder på at fjerne barrierer, der evt. begrænser os, og støtter os med midler til udvikling af grønne belægninger.

Hvilke forventninger har du til 2020?

Konkurrencen bliver skærpet, idet de statslige vejinvesteringer falder.

Konkurrencen vil kalde kreativiteten frem hos asfaltentreprenørerne. Vi vil se yderligere udvikling inden for områder som klimaveje, vandveje og biodiversitet, hvor vi arbejder med at gøre befæstede arealer mere CO2-venlige, bedre til at håndtere monsterregn og naturvenlige. Desuden vil anlæggelsen af (super)cykelstier fortsætte.