Abonnementsartikel

Mens Femern-projektet for alvor begynder at sætte fart på, giver det også et boost til de mange virksomheder, som leverer ydelser til gigaprojektet.

RØDBYHAVN: Materieludlejerne flokkes efterhånden om Femern-projektet, hvor der lige nu er mindst tre nye spillere på vej i området.

Også landets største materieludlejer, GSV, er at finde i Rødbyhavn. Den store dreng i klassen har også indfundet sig i området på grund af anlægsarbejdet med Femern-tunnelen, men GSV rykkede ind helt tilbage i 2014.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi startede to mand, og i begyndelsen stod den på at opbygge kundekredsen, fortæller Hans-Henrik Pedersen, der var med fra åbningen i maj 2014. Han har siden 2016 været afdelingsleder i Rødby-afdelingen.

Femern tager fart

Materieludlejeren har i dag otte mand. Der er udkig efter flere, og også rammerne udvikler sig.

rich-media-2
GSV udlejer maskiner og udstyr i alle størrelse. Femern-projektet kalder dog i højere grad på det store grej. Foto: Kim Krasuld.

- Om kort tid flytter vi kontorlokalerne, som også bliver udvidet, siger Hans-Henrik Pedersen.

Han fortsætter:

- Vi kan mærke, at aktiviteten bliver øget på Femern-projektet. Der har været noget aktivitet hele vejen igennem, og der har også været en konstant stigning i aktiviteterne over årene. Men sidste år steg tempoet ekstra, og det har fortsat indtil nu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På tunnelprojektet er der lige nu masser af opgaver i vandet, hvor blandt andet millioner af liter havvand er pumpet væk fra området, hvor tunnelportalen skal være. Der bliver fortsat arbejdet på molerne ved den enorme arbejdshavn, og på land er man blandt meget andet ved at lave fundamenter til den store skurby, som skal rumme omkring 1300 boliger til arbejderne.

Lang aktivitetstop

Femern Belt Contractors, FBC, der står for de maritime opgaver, er lige nu den dominerende spiller på Femern-projektet. Antallet af folk er omkring 200 lige nu, måske en slat mere, men FBC er den lille af de to store konsortier.

Femern Link Contractors, FLC, skal bygge elementfabrikken og selve tunnelen samt portaler og ramper. Når FLC for alvor er i gang, vil de samt underleverandører tæller op mod 3000 folk med direkte tilknytning til projektet, og derudover vil en række følgehverv i hele området også få et boost - spisesteder og overnatningsmuligheder mærker allerede et massivt tryk.

rich-media-4
Der er lige nu stor aktivitet på vandet, hvor arbejdet især er omkring den kommende tunnelportal og arbejdshavnen, der skal modtage materialer og rumme elementfabrikken. Foto: Kim Krasuld.

- Jeg regner med, at der for alvor kommer fart på om et par måneder eller lignende. Derefter vil vi nok se en stejl stigning et stykke tid frem, indtil man når et højt aktivitetsniveau, som vil fortsætte i lang tid, siger Hans-Henrik Pedersen.

GSV har hele materielparken til rådighed i Rødby.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lige nu er det største, vi udlejer til Femern-projektet, en 50 ton gravemaskine. Men jeg regner med, at vi skal have endnu større gravemaskiner derud. Generelt er der brug for langt tungere materiel end på andre store projekter, men lige nu er der også brug for mange pumper og lysmaster derude, siger afdelingschefen.

Mere end Femern

Det hastigt voksende projekt på Femern giver også brug for flere tiltag hos den lokale GSV-afdeling.

Foruden mere plads til grejet på udlejerens plads i Rødbyhavn, bliver der også åbnet for døgnvagt direkte hos afdelingen. Tidligere har man været dækket ind via andre GSV-enheder. Der er også planer om at have døgnbemanding på værkstedet, når Femern-projektet for alvor begynder at arbejde i døgndrift.

Men alt er ikke Femern for Rødby-afdelingen. Hans-Henrik Pedersen er selv lokal, og han lægger også vægt på de mange andre kunder, som afdelingen har fået i løbet af syv års tilstedeværelse i området.

rich-media-6
Arbejdshavnen bliver 500.000 kvadratmeter. Foto: Kim Krasuld.

- Der er sket en stor udvikling i området. Der er kommet en glæde og tro på tingene. Huspriserne stiger endda, og vi mærker også, at der bygges og renoveres mere på projekter, der ikke har direkte forbindelse til Femern-arbejdet, siger Hans-Henrik Pedersen.