Lyt til artiklen:

Fra fritidsprojekt til international milliard-koncern

00:00
Hastighed: ???x
03:40

Abonnementsartikel

NDI Group i Brørup fejrer i dag, 24. juni, virksomhedens 50 års jubilæum - selvom virksomheden faktisk fylder 52 år.

Det er coronapandemiens skyld, at NDI Group er et par år på bagtkant, når virksomheden i fredag markerer sit 50 års jubilæum med en stor jubilæumsreception i Brørup.

I dag betegner NDI Group sig selv som Nordens førende leverandør af dæk og fælge. Virksomheden er til stede i både Danmark, Norge, Sverige og Finland med i alt 16 kontorer og knap 1.000 medarbejdere. NDI's egenproducerede produkter markedsføres af eksklusive forhandlere i store dele af verden, ligesom de største mærker forhandles af NDI. Omsætningen var i 2020-2021 næsten 2,4 milliarder danske kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og NDI er leverandør af dæk til alle brancher, herunder landbruget og entreprenørbranchen.

Begyndte i garage

Begyndelsen var dog forholdsvis ydmyg.

Virksomheden blev grundlagt i 1970 i Holstebro af Benny Kristensen, som i sin fritid begyndte at sælge og montere dæk hjemme fra privatboligens garage. Han fik dog hurtigt travlt og dækaktiviteten blev en fuldtidsbeskæftigelse med grundlæggelsen af Holstebro Dæklager.

rich-media-2
Her fra dette hus i Holstebro begyndte NDI som en fritidsbeskæftigelse. Foto: NDI.

I de efterfølgende år voksede forretningen med flere dækcentre og værkstedskæden Super Dæk Service, som i dag har flere end 60 afdelinger i Danmark og 300 franchiseværksteder i Norge og Sverige.

Væksten betød også, at virksomheden voksede ud af de oprindelige lokaler og i stedet flyttede hovedsæde fra Holstebro til Brørup, hvor der var plads til udvidelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Landbrugsdæk

Benny Kristensen fortæller i en jubilæumsbog om NDI, hvordan virksomheden kom i gang med at sælge landbrugsdæk.

Det var ansættelsen af en sælger, Kaj Schrøder, som også varetog indkøb fra udenlandske leverandører, og han begyndte at paralellimportere dæk til videresalg på det danske marked.

På den måde kom der også gang i importen af traktordæk og øvrige landbrugsdæk.

I jubilæumsbogen kan man læse, at Kaj Schrøder besøgte alle de større danske forhandlere af traktorer og landbrugsmaskiner og fik mange ordrer med hjem. Desuden fandt han ud af, at der var efterspørgsel efter andet end dæk, nemlig tvillingehjul.

Holstebro Dæklager fik kontakt med den hollandske virksomhed Molcon, som tilfældigvis viste sig at være utilfreds med sin daværende danske importør, og der blev hurtigt etableret et samarbejde med Molcon og eneforhandling af tvillingehjul i hele Skandinavien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Timingen var perfekt. Næsten alle nye traktorer, der blev solgt på den tid, skulle have tvillingehjul, og dækkene kunne Holstebro Dæklager også levere. Vognlæs efter vognlæs af de hollandske tvillingehjul ankom til Holstebro, hvor de blev læsset af på fortovet foran den lille virksomhed. Der blev ansat en smed, som kunne svejse lidt på nogle af hjulene, og de blev malet i et stort dyppekar.

rich-media-5
Malekabinen i 2022. Fælgene kan males i op til 60 forskellige farver. Foto: NDI.

- Allerede det første år var efterspørgslen så stor, at vi måtte klargøre og lakkere om natten for at følge med.... og efter endt arbejdstid satte vi os ofte i vores Hanomag 45 og kørte ud med hjul til de vestjyske maskinhandlere, kan man blandt andet læse i jubilæumsbogen.

Brørup

Allerede i 1977 var behovet for mere plads og en mere central beliggenhed påtrængende, og en på en søndagsudflugt fandt Benny Kristensen en ejendom med et stort skilt, hvor der stod til salg.

rich-media-6
Sådan så hovedkontoret i Brørup ud i 1977. Foto: NDI.

Ejendommen blev købt og virksomheden flyttede ind den 1. april 1977 og ændrede samtidig navn fra Holstebro Dæk Lager til Nordisk Dæk Import. Og virksomheden havde nu nyt hovedsæde.

Og dermed var der plads til den fortsatte vækstrejse, som har resulteret i den 52 år gamle koncern, som nu fejrer sine første 50 år.

rich-media-8
2022, lager med færdige fælge, klar til afsendelse. Foto: NDI.