Lyt til artiklen:

Færgeleje sikres for fremtiden

00:00
Hastighed: ???x
01:54

Abonnementsartikel

CG Jensen er gået i gang med at udføre bølgedæmpning og erosionssikring for Aarhus Havn. Det er Molslinjens færgelejer, der får en overhaling.

Mågerne svæver omkring, mens Molslinjen langsomt parkerer sin brusende bagende på Østhavnen i Aarhus. Det har den gjort her hver dag, siden færgeterminalen flyttede fra det centrale Aarhus til den nye færgeterminal i 2020.

Allerede få år efter kunne man dog konstatere, at bundsikringen i de to færgelejer med fordel kunne opgraderes, og den opgave har man valgt CG Jensen til at udføre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Entreprisen indebærer bølgedæmpning og erosionssikring. Det foregår ved, at CG Jensen etablerer fire halvcirkelformede stenkister langs den eksisterende spunsbølgevæg i havnen.

rich-media-2
Ved hjælp af fire stenkister langs den eksisterende spunsvæg dæmper man bølgerne i havnen. Foto: Tim Søgaard.

- Det foregår ved, at vi har sat fire interimspæle, hvorpå vi lægger et stålringstræk. Derefter rammer vi 22 stålpæle i hver stenkiste, forklarer Martin Krogsgård, der er byggeleder hos CG Jensen.

CG Jensen skal fremtidssikre færgelejer i Aarhus

Se også:

CG Jensen skal fremtidssikre færgelejer i Aarhus

Pælene skal rammes ned til -16 meter. Med stenkisterne kan man undgå, at bølgerne slår tilbage på samme måde, som de ellers ville gøre, hvis de ramte spunsvæggen direkte.

rich-media-4
I hver stenkiste rammes 22 stålpæle i en dybde ned til 16 meter. Foto: Tim Søgaard.

Arbejdet med stenkisterne foregår fra en pram, og spunsvæggen strækker sig ud mod det område, hvor vandflyveren sejler ud for at lette. Det giver nogle udfordringer, når den sidste stenkiste skal laves.

- Der skal vi være lidt påpasselige med ikke at få lagt prammen for langt ud. Ellers kan vandflyveren ramme vores støtteben.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor bundsikring

Efter arbejdet med stenkisterne går entreprenøren i gang med en 2000 kvadratmeter stor bundsikring, hvor man lægger sten på mellem et og tre tons ud i 7,5 meters dybde.

rich-media-6
Arbejdet forløber over seks uger og afsluttes i midten af oktober. Foto: Tim Søgaard.

Til opgaven skal man i alt bruge 6400 tons sten, hvoraf langt størstedelen af dem kommer fra Norge.

Arbejdet i havnen begyndte i starten af september og skal være afsluttet medio oktober.

Vandbyggerne er en særlig type

Se også:

Vandbyggerne er en særlig type