Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Færgeleje sikres for fremtiden
Abonnementsartikel
CG Jensen er gået i gang med at udføre bølgedæmpning og erosionssikring for Aarhus Havn. Det er Molslinjens færgelejer, der får en overhaling.
Mågerne svæver omkring, mens Molslinjen langsomt parkerer sin brusende bagende på Østhavnen i Aarhus. Det har den gjort her hver dag, siden færgeterminalen flyttede fra det centrale Aarhus til den nye færgeterminal i 2020.
Allerede få år efter kunne man dog konstatere, at bundsikringen i de to færgelejer med fordel kunne opgraderes, og den opgave har man valgt CG Jensen til at udføre.
Entreprisen indebærer bølgedæmpning og erosionssikring. Det foregår ved, at CG Jensen etablerer fire halvcirkelformede stenkister langs den eksisterende spunsbølgevæg i havnen.
- Det foregår ved, at vi har sat fire interimspæle, hvorpå vi lægger et stålringstræk. Derefter rammer vi 22 stålpæle i hver stenkiste, forklarer Martin Krogsgård, der er byggeleder hos CG Jensen.
Pælene skal rammes ned til -16 meter. Med stenkisterne kan man undgå, at bølgerne slår tilbage på samme måde, som de ellers ville gøre, hvis de ramte spunsvæggen direkte.
Arbejdet med stenkisterne foregår fra en pram, og spunsvæggen strækker sig ud mod det område, hvor vandflyveren sejler ud for at lette. Det giver nogle udfordringer, når den sidste stenkiste skal laves.
- Der skal vi være lidt påpasselige med ikke at få lagt prammen for langt ud. Ellers kan vandflyveren ramme vores støtteben.
Stor bundsikring
Efter arbejdet med stenkisterne går entreprenøren i gang med en 2000 kvadratmeter stor bundsikring, hvor man lægger sten på mellem et og tre tons ud i 7,5 meters dybde.
Til opgaven skal man i alt bruge 6400 tons sten, hvoraf langt størstedelen af dem kommer fra Norge.
Arbejdet i havnen begyndte i starten af september og skal være afsluttet medio oktober.