Lyt til artiklen:

Asfaltering: Kommunal usikkerhed kan opblødes med gode aftaler

00:00
Hastighed: ???x
03:57

Abonnementsartikel

Kommunerne er på grund af prisusikkerhed afventende med at sende vejopgaver i udbud. Men det kan løses, mener Asfaltindustrien.

Det kan være svært at købe ind, hvis man ikke kender prisen på varen. Det gælder også for kommuner, som skal have fundet leverandører til vedligeholdelse af det kommunale vejnet. Pandemi og Ukrainekrig har med blandt andet efterfølgende eksploderende energipriser og dyr skibstransport bevirket en betydelig prisusikkerhed i branchen, hvor omkostningerne kan bevæge sig som bølgeskvulp.

Vi ser heldigvis en øget genanvendelse. Gennem de senere år er genbrugsasfalt steget fra omkring 20 til 30 procent.

CEO Anders Hundahl, Asfaltindustrien

- Kommunerne er usikre og lidt søgende i forhold til kommende udbud, og hvad de har råd til. Derfor er vores opfordring til de danske kommuner, at de skal gå i dialog med deres leverandører. Få udarbejdet nogle transparente aftaler, hvor det på forhånd aftales, hvad der skal ske, hvis et pludseligt problem opstår. Altså hvis prisen pludselig hopper, forsyninger forsinkes eller noget tredje. På den måde er det hele mere gennemskueligt og dermed lettere at budgettere, lyder det fra Anders Hundahl, som er administrerende direktør for Asfaltindustrien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omfattende statslige opgaver

Brancheforeningen påpeger, at der er beregnet et vedligeholdelsesefterslæb for asfaltarbejde i kommunerne til en estimeret værdi på 3,9 milliarder kroner - et beløb som blot vil stige, jo mere vedligeholdelsen forsinkes.

rich-media-3
Adm. direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien. Pressefoto.

- Det er jo ærgerligt, hvis teknikaliteter holder arbejdet tilbage, såfremt god dialog kan bane vej for effektive aftaler og kontrakter, siger Anders Hundahl til Maskinteknik.

Selvom det for branchen kniber med kommunale udbud, så ser det straks bedre ud på det statslige område, hvor der takket være Infrastrukturplanen er store projekter undervejs. Allerede i løbet af 2023 og 2024 igangsættes arbejder på Kalundborgmotorvejen, Hillerødmotorvejen samt E45 mellem Vejle og Randers.

BSM i stor skala

Et af E45-projekterne - som netop er igangsat - handler om udskiftning af syv kilometer asfaltlag mellem Horsens N og Ejer Bavnehøj. Efterfølgende skal strækningen udvides fra fire til seks spor.

Projektet indebærer brug af BSM (Bitumen Stabiliseret Materiale) i stedet for traditionel asfalt, og det er første gang Vejdirektoratet vælger denne grønne metode i så stor skala.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den eksisterende asfalt fræses af og køres til et blandeværk, hvor der tilsættes lidt nyt bindemiddel. Herefter transporteres materialet tilbage til strækningen, hvor det udlægges som et nyt bærelag med næsten 100 procent genbrugsmaterialer. Fordelene ved at genbruge asfalten er særligt den store besparelse i CO2, da BSM-materialet ikke skal varmes op under blandeprocessen. Desuden sparer man også på de råstoffer, som indgår i asfalten, og som er ved at være en mangelvare i Danmark.

- Vi ser heldigvis en øget genanvendelse. Gennem de senere år er genbrugsasfalt steget fra omkring 20 til 30 procent. Og i Asfaltindustrien håber vi da på at komme på den anden side af 50 procent inden 2030. Det kan man i for eksempel Hamborg, så det kan vi vel også i Danmark, siger Anders Hundahl og tilføjer:

- Genbrugsmaterialerne ligger klar her i landet og kan benyttes uden problemer, siger direktøren, som samtidig sender en klar opfordring til kunderne om at tilvælge den grønnere genbrugsløsning i større stil.

Ingen bitumen fra Rusland

For selvom genbrug nok er en lidt dyrere løsning i forhold til jomfruelig asfalt, så er levering mere sikker. Den ny asfalt har nemlig andre udfordringer.

De senere år har både levering af klippematerialer og især bitumen været ramt af forsyningsproblemer. Klippematerialet fra Norge har været ramt af stigende fragtrater, mens der for bitumen har været flere problemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tidligere har vi fået bitumen fra især Rusland, men det er naturligvis ikke længere en mulighed. Heldigvis er der fundet andre muligheder i blandt andet Nordafrika, fortæller Anders Hundahl til Maskinteknik.

De danske virksomheder producerede sidste år 3,47 millioner tons asfalt