Abonnementsartikel

Mads Keis Hansen fra Maribo er netop startet på maskinføreruddannelsen, som kun har to år på bagen. Han tror, man som maskinfører vil være godt stillet i fremtiden - ikke mindst i forbindelse med byggeprojekter som Femern tunnelen.

Store byggeprojekter som Femern tunnelen gør, at der stilles større og større krav til entreprenører, og at bygge- og anlægsbranchen har brug for kvalificeret arbejdskraft. Det er en af grundene til, at 3F, Dansk Byggeri og bygge- og anlægsbranchen i 2012 etablerede maskinføreruddannelsen. Og det går godt med at få elever til uddannelsen. En af dem er 21-årige Mads Keis Hansen fra Maribo, der har fået en læreplads hos Bursø Entreprise, som arbejder for Femern A/S og netop er begyndt på maskinføreruddannelsen for at få mere viden om maskinerne, sikkerhed på arbejdspladsen, vedligehold og arbejdsmiljø.

- Fordi der er blevet så meget fokus på Femern-forbindelsen, og jeg vidste, at Bursø havde opgaver for Femern A/S, spurgte jeg Peter Hansen (direktør i Bursø Entreprise, red.), hvad der kunne være af muligheder for mig. Han ville gerne have en lærling ansat, og jeg ville rigtig gerne have en uddannelse, og så fandt vi frem til, at den nye maskinføreruddannelse ville være perfekt, fortæller Mads Keis Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Godt stillet

Efter 9. klasse tog Mads Keis Hansen tømreruddannelsen, men sprang fra efter tredje hovedforløb, fordi han kørte sur i teorien. Efter at have arbejdet et års tid som skytte for forskellige herregårde, trængte han derfor til at komme i gang med en ny uddannelse.

- Jeg synes, det er fascinerende at kunne styre så store maskiner, hvor man også meget hurtigt kan se resultaterne af sit arbejde. Derfor vil jeg virkelig gerne være maskinfører. Der er også noget historisk over at være med til at bygge en tunnel - for det meste af det, vi laver, har noget med Femern tunnelen at gøre, siger Mads Keis Hansen og fortsætter:

- Det gør jo også, at jeg regner med, der er arbejde hernede de næste mange år. Og så er man jo meget godt stillet med maskinføreruddannelsen, tænker jeg. Der vil altid skulle bygges noget nyt eller rives noget ned.

Større krav

At der bliver meget at lave i branchen, og kravene til entreprenørerne bliver større og større, er også grunden til, at uddannelsen er populær, mener uddannelseskonsulent Mogens Frederiksen ved Mercantec i Ulfborg, som er det eneste sted, der udbyder uddannelsen. Den tager to år og veksler mellem skoleforløb og arbejde på en praktikplads (som man skal have kontrakt med, inden man kan begynde på uddannelsen).

- Virksomhederne har taget rigtig godt imod uddannelsen. Måske var nogle lidt skeptiske i begyndelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men nu kan de se, at de får nogle dygtigere folk. Der er større og større krav til branchen, og derfor betyder det meget, at man på uddannelsen lærer om alt fra projektstyring til sikkerhed, siger Mogens Frederiksen og fortsætter:

- Det første hold på ni blev færdige i sommers, og vi tager 10-12 ind på uddannelsen hvert halve år. Det er både helt unge på 16, der gerne vil have denne uddannelse og folk, der har en del års erfaring fra branchen, men gerne vil have papirer på det.

Ansvar for fremtiden

I Femern A/S glæder man sig over at se maskinføreruddannelsen komme i spil på Femern tunnel projektet, der allerede har givet lærlingepladser til alt fra laboranter til struktører. Femern A/S stiller nemlig krav om ansættelse af lærlinge til de entreprenører, der arbejder på forberedelserne til Femern tunnelen, på alle opgaver, hvor det giver mening.

- Vi har fokus på, at vi som bygherre har et ansvar for at være med til at uddanne til fremtiden. Både fordi Femern projektet i sig selv har brug for kvalificeret arbejdskraft, men også fordi branchen på længere sigt har behov for uddannet arbejdskraft, siger Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S.