Abonnementsartikel

Flere danske kommuner undlader at investere i vedligeholdelse af vejnettet, hvilket blot vil gøre opgaven dyrere på sigt, og derfor bør opgaven flyttes over til private aktører, mener Danske Anlægsentreprenører.

Det er ikke alle kommunale veje, der vedligeholdes lige godt - og det kan variere meget fra kommune til kommune. Og ifølge Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri viser flere undersøgelser, at det er blevet værre de seneste år.

Hvis det kommunale vejnet skal vedligeholdes så sikkerhed, komfort og totaløkonomi optimeres, så trænger de kommunale veje til en opgradering på knap 5 milliarder kroner. Samtidig er der et efterslæb på de kommunale broer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ser desværre, at kommunerne tænker for kortsigtet, når de skal forvalte vejbudgettet. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at kommunerne lader sig presse til at prioritere andre opgaver som børn, unge og gamle, men problemet er, at regningen bliver større og større, for hver gang kommunalpolitikerne skubber vedligeholdelsesopgaven for en vej foran sig, siger Niels Nielsen, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører.

Ikke opgaven voksen

Ifølge Danske Anlægsentreprenører er det især stramme kommunale budgetter, der får kommunerne til at tænke kortsigtet. Det viser, at kommunerne ikke er opgaven voksen, og derfor bør området udliciteres til private aktører gennem flerårige aftaler om drift og vedligehold af vejene, lyder det fra brancheorganisationen.

- Hvis kommunalpolitikerne vælger den lette løsning og lader sig styre af forskellige pressionsgrupper frem for at vise mod til at prioritere udgifter til vejvedligeholdelse, så vil det på længere sigt koste dyrt. Det vil være en forkert måde at bruge skattekronerne, og derfor er man nødt til at skabe sikkerhed for, at kommunerne hvert år sætter de nødvendige beløb af, så der ikke justeres undervejs på budgettet, fordi byrådene får andre idéer, siger Niels Nielsen og forklarer videre:

- Som det ser ud lige nu, er der en stigende risiko for, at området er så underprioriteret, at kommunerne ikke kan klare den regning til genopretning, der er efter flere år med manglende vejvedligeholdelse. Især hvis tendensen fortsætter. Derfor er det nødvendigt at tænke i andre løsninger.