Abonnementsartikel

Danmark kan spare et trecifret millionbeløb på at genanvende asfalt også i slidlaget.

I forbindelse med et nyt projekt på motorvejsstrækningen mellem Herning og Holstebro består op til 30 procent af materialet af genanvendt asfalt - vel at mærke uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Der er tale om en helt ny og særlig miljøvenlig type asfalt, hvor det er første gang, at det øverste lag asfalt, det såkaldte slidlag, består af 30 procent genbrugt asfalt fra anden vej. Slidlaget er en vejs dyreste lag, og derfor er der mange penge at spare ved mere genbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen kan Danmark spare et trecifret millionbeløb ved at bruge genanvendt asfalt til vejbygning.

- Hvis vi kan være "first mover" på dette område, kan teknologien bag have stort eksportpotentiale for Danmark til udlandet. I 2013 blev der produceret 1,5 millioner tons asfalt til nye slidlag, men kun 150.000 tons var genbrugte materialer. Vejreglerne tillader i dag op til 30 procent genbrug for udvalgte typer, og grænsen kan på sigt hæves, hvis kvaliteten er god nok, siger ministeren.

Mindre CO2 og ressourcer

Det danske samfund vil ifølge projektrapporten formentlig kunne spare trecifrede millionbeløb årligt ved at hæve andelen af genbrugt asfalt. Udover mindre pres på jordens ressourcer vil øget genbrug af asfalt potentielt kunne medføre en reduktion på 10-20 procent af den samlede CO2-udledning fra fremstilling af slid- og bindelag. Det svarer til en årlig reduktion på mere end 10 millioner kg. CO2.

- Det er meget interessant for os. Veje fylder meget i de kommunale budgetter. Det vigtige for os er at få klarlagt, om kvaliteten holder, og at den er ligeså god som helt ny asfalt. Det er dét, som laboratorieundersøgelser og vejstrækningen mellem Herning og Holstebro skal vise os, siger formanden for KL's Teknik og Miljøudvalg, Jørn Pedersen (V).