Abonnementsartikel

Når nedbrydningsfirmaet P. Olesen håndterer materialer til genbrug, foregår det ofte i højden.

Af udseende minder driftsleder Henrik Olesen ikke meget om den korpulente Kjeld i filmene om Olsen-banden. Men han stiller nøjagtig samme spørgsmål som Kjeld, når Egon Olsen præsenterer en ny, genial plan:

"Nu er det vel ikke farligt?".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det må det nemlig ikke være hos Østjydsk Genbrug i Hasselager ved Aarhus, som er en gren af den store nedbrydningsvirksomhed P. Olesen i Hovedgård - farligt.

- Vi tager os af alt byggeaffald, når bare det ikke er farligt, forklarer Henrik Olesen, som er tredje generation i firmaet, som tidligere var kendt som P. Olesen & Sønner. Med flere generationer er antallet af sønner og sønners sønner vokset, så for nogle år siden blev det til slet og ret P. Olesen A/S. Netop i år fylder virksomheden 50 år. Jubilæet markeres med et stort åbent hus-arrangement i Hovedgård fredag den 14. september.

Afdelingen Østjydsk Genbrug i Hasselager er en af i alt tre under hovedafdelingen i Hovedgård nordøst for Horsens. P. Olesen har adresser både i Fredericia, Hasselager og Ringsted. I Fredericia og Hasselager med modtageanlæg for byggeaffald, og her håndteres store mængder af beton, asfalt og sten. Samt ikke mindst rent træaffald, som efterfølgende sendes til Kronospan på Djursland, som forvandler det til nye spånplader.

Det sker med det helt store overblik, når maskinfører Brian Just flytter rundt på bunkerne på pladsen i Hasselager.

- Brian har udsigt fra op til 5,20 meters højde fra P. Olesens nye materialehåndteringsmaskine. Det har naturligvis stor betydning, når han skal flytte materialerne ud af de store bunker og få den rigtigt på plads i containerne. Sammen med de meget store vinduer i maskinen, sikrer den hævbare kabine et ultimativt overblik fra førersædet, siger salgschef Michael Jørgensen hos den danske Liebherr-forhandler, JMM-Group, som har leveret den nye Liebherr LH 22 M Industry Litronic.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor fleksibilitet

Brian Just er fast mand i kabinen på den nye Liebherr-hjulmaskine, som har afløst en larvebåndsmaskine.

- Hjul giver væsentligt mere fleksibilitet end larvebånd. Og så er LH 22'eren fabriksbygget præcis til det formål, vi nu skal bruge den til. Nemlig materialehåndtering. Den er født med den hævbare kabine, og alt er lavet direkte til industribrug. Der har ikke været behov for ændringer og modificeringer, og dermed passer alting til opgaven. Samtidig er den billig i drift. Det kan vi tydeligt se på dieselforbruget, fortæller driftsleder Henrik Olesen.

I forvejen havde P. Olesen en tilsvarende Liebherr-materialehåndteringsmaskine, som kører fast i Hovedgård.

Nem service

- Der er sket virkelig meget fra den gamle model til den nye LH 22. Maskinen er bygget med en stormasket industrikøler, og på den nye generation har Liebherr-konstruktørerne monteret et stort forfilter, som er lige til at trække ud og banke eventuelt skidt af. I øvrigt har LH 22 reversérbar kølervinge, forklarer salgschefen.

- Det er rigtig smart, at det store filter bare kan trækkes ud. Desuden er al daglig service flyttet ned i jordhøjde. Det er ikke længere nødvendigt at skulle op og kravle på maskinen for de daglige tjek, og det gør det naturligvis væsentligt nemmere at holde maskinen i topform. Når det er nemt, er er jo ingen undskyldning for ikke at få tingene gjort, konstaterer maskinfører Brian Just.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad der er sparet, er som bekendt tjent. I den nye generation materialehåndteringsmaskine har Liebherr sparet rattet væk og i stedet lagt alt over i joysticks.

Intet rat i synsfeltet

- Man skal lige vænne sig til, at der ikke er et rat at dreje på. Så viser det sig at være en stor fordel. Det er forrygende nemt at styre maskinen med joysticks, og udsynet bliver endnu bedre, fordi der ikke sidder et rat i vejen i synsfeltet, siger Brian Just.

- Det er vigtigt for den daglige brug, at maskinerne dels er driftssikre, og dels er så enkle som muligt både at betjene og vedligeholde. Og så gør det jo ikke noget, at de er mådeholdne med diesel. Det hjælper det automatiske stopsystem også til. Det stilles til at standse motoren efter fem minutters tomgang eller mindre. Det er godt både for miljøet og for bundlinjen, siger driftsleder Henrik Olesen.

Stage IV-motoren i den 22 tons tunge industrimaskine yder 143 hestekræfter og har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 8,6 liter diesel i timen.