Abonnementsartikel

NCC har netop afleveret et parkeringshus med plads til 780 biler i Tobaksbyen i Søborg.

P-huset er opført efter et koncept, som NCC har udviklet. Det går i al sin enkelhed ud på, at huset er opført som et stålskelet med betondæk. Den transparente facade er udført i strækmetal i aluminiumsplader.

Fremtidens p-hus er måske midlertidigt

- Vi har udviklet et koncept til parkeringshuse, som ikke bare er økonomisk konkurrencedygtigt - både i forhold til opførelse og udgifter til drift og vedligeholdelse - men også bæredygtigt i kraft af blandt andet muligheden for at genanvende materialerne eller sågar flytte huset til en anden placering, siger Jesper Gaarde, produktionsdirektør i NCC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Konceptet består af en basismodel, som er skabt med vægt på genanvendelighed, flytbarhed og fleksibilitet. NCC har udviklet konceptet med arkitekterne Holscher Nordberg og rådgiveren Krabbenhøft & Ingolfsson. Første p-hus efter konceptet var et stort p-hus ved Herlev Sygehus, det andet er Tobaksbyens p-hus, og der er flere projekter i pipeline.

rich-media-2
780 biler kan klemmes ind i p-huset. Pressefoto: Jonathan Grevsen.

Parkeringshuset tænkt forfra

- I stedet for at se på, hvordan p-huse normalt opføres, gjorde vi bevidst den øvelse, at vi tænkte parkering helt forfra, fortæller senior produktionschef i NCC, Klaus Iversen.

- Parkering er typisk ikke en ting, som en bygherre ønsker at bruge flere penge på end højst nødvendigt, og det har vi tænkt igennem fra idé til færdigt p-hus, siger han videre.

Sammenlignet med et traditionelt p-hus opført i beton, bliver materialerne leveret på langt færre lastbiler, så under opførelsen er der blandt andet en besparelse på transportudgifter. Og fordi huset opføres med maksimal transparens, så dagslys og frisk luft kan trænge ind, begrænses elforbruget til lys og ventilation. De åbne plader skal sikre en effektiv ventilation i bygningen, og dermed bliver mekanisk ventilation overflødig.

Huset opføres virtuelt, før det opføres ude i virkeligheden. Alt er 3D-tegnet og p-husets fordeling af parkeringspladser planlægges ved brug af parametrisk design af en computer, der fodres med oplysninger som husets dybde, bredde og højde, samt det ønskede antal p-pladser og andre væsentlige parametre. Det er blandt andet info om adgangsforhold. Resultatet skal give optimal udnyttelse af den plads, man har til rådighed til formålet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Brandrådgivning er leveret af Rambøll, og NCC's egne rådgivere i NCC Engineering står for installationsrådgivningen.