Abonnementsartikel

I dag er knap 500.000 maskiner koblet op på nordjyske Trackunits teknologi, som digitaliserer en af de mest analoge industrier i verden: Byggeriet.

Hvis man for bare få år siden satte jagten ind på en digital frontløber, der kunne sætte retning på digitaliseringen af byggeriet, ville de færreste have peget på produktionsvirksomheden Trackunit med base i Pandrup lidt udenfor Aalborg.

Ikke desto mindre er Trackunit på cirka tre år gået fra at være en nationalt orienteret produktionsvirksomhed med godt 100 ansatte til en digital frontløber med mere end 200 medarbejdere. I dag er Trackunit nået langt udover Danmarks grænser, og næsten en halv million maskiner over hele verden er nu koblet op på virksomhedens teknologi, der giver mulighed for at indsamle og analysere driftsdata med store effektiviseringer til følge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er glade og stolte over den vækst, vi har oplevet de seneste år. Når vi snart runder 500.000 maskiner, der er koblet op på vores teknologi, ser vi det som et klart tegn på, at vi har ramt en nerve i markedet. Vores teknologi skaber en kontaktflade mellem alle interessenter i byggeriet - fra maskinproducenten til operatøren på byggepladsen - og gør det muligt at effektivisere arbejdsgangene i byggeriet. Vi har kun skrabet overfladen, så vi forventer, at væksten vil fortsætte, da markedet vil gennemgå en betydelig udvikling de kommende år, siger Søren Brogaard Jensen, kommerciel direktør i Trackunit.

Vi har ramt en nerve i markedet.

Kommerciel direktør Søren Brogaard Jensen

Trackunit

På vækstrejse

Trackunits vækstrejse tog sin begyndelse i november 2016. Virksomheden havde netop skiftet hænder og for bordenden havde de to nye ejere, Gro Capital og Goldman Sachs, taget plads med en anselig pose penge og en ambition om forandring.

På den anden side af transformationen fra produktionsvirksomhed til software-udbyder er Trackunit i dag en anerkendt thought leader og retningsgivende for digitaliseringen af byggeriet. Men transformationen fortsætter, og det må vi ifølge Søren Brogaard Jensen vænne os til.

- Vi går et årti i møde, hvor det eneste vi kan vide os sikre på er, at vi som virksomheder må være mere bevægelige og tilpasningsdygtige end nogensinde før. Vores produktportefølje ændrer sig løbende, og allerede i dag ser den anderledes ud end for to år siden. Sådan er det, og sådan skal det være i en tid, hvor markedets forventninger ændrer sig i takt med, at de teknologiske muligheder øges med stigende hastighed hver eneste dag. Men én ting er sikkert: Vores kultur og mindset står fast. Det er dét fundament, der gør det muligt, at navigere i en verden, hvor stort set alt andet vil ændre sig med tiden, siger Søren Brogaard Jensen.