Abonnementsartikel

Med en utrolig stilhed foregår læssearbejdet som en leg, men der er naturligvis altid plads til forbedringer.

Den japanske maskinproducent Komatsu kan med den nye WA320-serie præsenterer en velopdatet topmodel i mellemklassen for gummigede.

Som de øvrige gummigede fra Komatsu er WA320 produceret på de gamle Hanomag-fabrikker i Hannover i Tyskland, og udviklingen af maskinerne ligger nu også i Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det føles også som tysk grundighed, når man går omkring maskinen, som har en robust udstråling. Når man lukker de gule sideplader op, kommer der en 6,6 liters Komatsu motor med seks cylindre til syne, og her ligger den første store opdatering i forhold til den tidligere WA-­serie.

Den nye motor opfylder Tier 4 Interim kravene, eller det samme som Stage 3B. Det sker uden brug af AdBlue-tilsætning, men ved EGR-teknologi hvor en del af udstødningsgassen genbruges i forbrændingen, samt sodpartiklerne brændes i et dieselpartikelfilter (DPF).

DPF'en skal udskiftes ved 4.500 timer, og for hver 100. time foretager maskinen en rensning af filteret, hvor udstødningstemperaturen hæves, og der sprøjtes diesel ind i filteret for at brænde sodpartiklerne af.

Let service

Servicetilgangen på maskinen er let, når sidepladerne er åben. Kølerne foldes let fra hinanden og en rengøring kan hurtigt foretages, da maskinen som standard i Danmark er udstyret med vendbare kølevinger. Faktisk kan chaufføren fra sædet selv bestemme ved hvilke intervaller, ventilatoren skal reversere, og i hvor lang tid.

Motoroliekontrol og påfyldning kan nås fra jorden, mens hydraulikpåfyldning foregår bag førerhuset oven på maskinen. Transmissionsolien kontrolleres ved ind- og udstigning til kabinen, og det er et fint sted til kontrol. Det er knap så fint et sted til påfyldning, så hvis man fylder olie på med tragt og kande, kan det godt blive en udfordring. Her må Komatsu gerne lave en mere fiks løsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transmissionen er netop også et område, hvor den ny WA320-7 giver den forrige model baghjul.

Komatsu har med "Komatsu SmartLoader Logic" en intelligent motorstyring, som arbejder sammen med transmissionsstyringen. En række sensorer sørger for, at motorens effekt bruges der, hvor der er behov for det. Det giver mest muligt trækkraft til transmissionen, og hvis chaufføren eksempelvis benytter skovlen på geden, så vil systemet selv sørge for at give netop nok effekt til opgaven, og hele tiden sørge for at optimere geden til optimal ydelse i transmissionen.

Det mærkes tydeligt i grusgraven, når man kommer kørende og rammer en stor sanddyne. Skovlen fyldes let, og maskinen har samtidig kraft til at skubbe godt. Faktisk så godt, at maskinen til tider kan være lige let nok i bagenden, men det er der heldigvis hjælp til i form af ekstra kontravægte.

Motoreffekten er også forholdsvis lille på geden i forhold til vægten. Med en egenvægt på 16 ton og en motorydelse på 170 hestekræfter er det forholdsvis få hestekræfter pr. kg egenvægt.

Se videoen af testen i afspilleren herunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Meget støjsvag

Kabinen er samme ramme som tidligere, men lydniveauet er meget lavt i kabinen. I tomgang målte testteamet 60 dB(A). Det svarer til et støjniveau under en personbil.

Ved landevejskørsel med 38 kilometer i timen og 2.000 omdrejninger på motoren lå lydniveauet på cirka 70 dB(A). Det er ganske imponerende og noget af det laveste lydniveau, som er målt i en PowerGear-test.

Det solide indtryk af maskinen fortsætter også i kabinen, som dog virker lidt for solid. Den sidste finish ville give topkarakter. Eksempelvis sidder der to 12 Volt stik til opladning af telefon, bag ved sædet og i næsten gulvhøjde. Sikringsboksen sidder også bag ved sædet, og når man har afmonteret lågen, så mangler der en oversigt over hvilke sikringer, som bruges til hvilken funktion. Den findes dog i instruktionsbogen, og vores ønske er derfor, at Komatsu printer samme oversigt på låget til sikringsboksen.

Der mangler også aflægningsplads til eksempelvis telefon, pung og andet i kabinen. Dog er udsynet væsentligt forbedret, og man har god kontrol over maskinen og læssearbejdet. Som standard udstyres maskinen med bakkamera, som virkelig også er vanedannende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er i alt 10 arbejdslygter, hvor af otte af dem er af LED-typen. Det er standard på maskinen, og det er en rigtig god detalje.

Dansk menu

Foran rattet har chaufføren mulighed for at indstille og overvåge en række punkter på maskinen. Det er igennem samme kendte syv tommer LED skærm fra Komatsu's øvrige gravemaskiner og dumper.

Eksempelvis kan tredje hydraulikfunktion sættes op med seks forskellige forvalg, hvor den ønskede oliemængde kan gemmes og kaldes frem, når kosten eller måske hegnsklipperen spændes på maskinen. I samme omgang har chaufføren mulighed for at begrænse den maksimale fart i første gear, og på den måde kan opgaven med fejekosten lettere udføres. Denne funktion kalder Komatsu for VSC. På en knap ved siden af står der K-TCS, og her begrænses hydrostaten. Det kan være en fordel at bruge ved snerydningen, hvor hjulspin derved kan begrænses.

Længere arm

Komatsu WA320-7 er udstyres med PZ-link, som står for parallel Z-kinematik, hvor læssearmen har indbygget parallelstyring fra jorden og op. Det er en fordel ved kørsel med pallegafler, men det giver også en lidt længere arm, som kan være en fordel ved læsseopgaver.

Desuden er testmaskinen udstyret med Komatsu's egen hurtigskift, og det gør armen endnu et stykke længere. Man skulle tro, at det ville gå ud over brydekraften, men under testen blev der oplevet en rigtig god brydekraft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinen blev også oplevet som meget kvik, især ved kørsel på skråninger, hvor speederen blot slippes, og hydrostaten bremser og holder maskinen fastlåst. Når speederen røres igen, så er maskinen straks videre.

I alt en maskine, som bliver spændende at få ud til de første brugere i 2015. Fra førersædet bliver arbejdsdagen meget rolig - men det ville være helt til UG, når kabinen får de sidste par procenter i finish.