Abonnementsartikel

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at der har været for ensidig fokus på kollektiv transport. "Nu er der brug for at skifte kurs", siger han.

De politiske fronter omkring investeringer i den danske infrastruktur var inden valget trukket hårdt op mellem regeringen, støttet af Dansk Folkeparti, og de blå partier. Uenigheden drejede sig først og fremmest om regeringens, efter Venstres mening, "ensidige satsning" på den kollektive trafik gennem Togfonden, og Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen siger til MASKINteknik:

- En velfungerende og effektiv infrastruktur er forudsætningen for et velstående samfund med en god konkurrenceevne og mulighederne for at skabe nye arbejdspladser. Men denne valgkamp skal lave et skifte i tyngden på investeringerne. Den nuværende regering baserer sin infrastrukturpolitik på en matematisk formel, der bestemmer, at man forlods vil bruge to tredjedele af de til rådighed værende midler på kollektiv transport. Men virksomhederne og medarbejderne sukker efter bedre veje, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kursskifte

- Vi skal have mere asfalt. Der har været for ensidig fokus på kollektiv transport. Nu er der brug for at skifte kurs, konstaterer Venstres transportordfører, som i øvrigt ligner et godt bud på en ny transportminister, hvis Lars Løkke Rasmussen får magten i Statsministeriet.

MASKINteknikpeger på, at det er meget dyrt at bruge de kollektive transportmidler - eksempelvis koster en returbillet med tog mellem Roskilde og Silkeborg over 800 kroner. For den pris kan man komme ud og hjem igen med fly til mange europæiske destinationer:

- Jeg kan ikke garantere, at prisen for kollektiv transport bliver markant lavere. Men jeg kan love, at Venstre vil fokusere meget på en effektivisering af jernbanen. Det er et paradoks, at vi har meget høje priser for billetterne, selv om vi understøtter jernbanen med over fem milliarder skattekroner hvert år. Der skal mere konkurrence på banen. Det har vi haft stor succes med i Midt- og Vestjylland, hvor der er sparet mange penge, og passagererne er blevet mere tilfredse, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Opgradering

Han vil ikke umiddelbart pege på specifikke vejprojekter, men han peger på behovet for en opgradering af den østjyske transportkorridor og kapaciteten mellem Øst- og Vestdanmark:

- Analysen af Kattegatforbindelsen trækker ud, selv om regeringen lovede en tilbundsgående undersøgelse allerede i 2012. Den analyse har vi stadig ikke fået på bordet, selv om vi ved, at den ligger grydeklar. Den sag er blevet syltet fra regeringens side. Det skyldes, at den højt profilerede Togfond til 28 milliarder kroner mangler halvdelen af beløbet på forhånd, og analysen for Kattegatforbindelsen vil sandsynligvis vise, at der, hvis den etableres, vil køre færre tog mellem Odense og Aarhus, end der gør i dag, slutter Kristian Pihl Lorentzen.