Abonnementsartikel

Skærpede krav skal sikre, at ulykken med det delvise brokollaps på Helsingørmotorvejen ikke kan gentage sig.

Vejdirektoratet vil skærpe og præcisere kravene til de entreprenører, der fremover skal opføre stilladser til støbning af broer. Det vil ske i formuleringen af mindstekrav til kompetencerne hos entreprenørernes stilladskoordinator og stilladsberegner.

Samtidig vil Vejdirektoratet også præcisere kravene til selve stilladsprocessen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye initiativer kommer på baggrund af den uafhængige ekspertgruppes redegørelse om det delvise brokollaps på Helsingørmotorvejen i september sidste år.

- Det er magtpåliggende for os at sikre, at sådan en ulykke ikke kan ske igen. Derfor igangsætter vi nu disse initiativer for at sørge for, at der altid er de nødvendige kompetencer til stede, når vi får støbt broer, samt at processen sker på den helt rette måde, siger områdechef Erik Stoklund fra Vejdirektoratet.

I dialog med branchen

De skærpede krav kommer i kølvandet på ekspertgruppens redegørelse, som viser, at det delvise brokollaps efter alt at dømme blev fremkaldt af manglende langsgående afstivning af træspærene, eventuelt initieret af et lokalt brud, som efterfølgende bredte sig til hele spærkonstruktionen, fordi spærrenes længdestabilitet ikke var sikret korrekt.

Kravene vil blive implementeret i tæt dialog med branchen og indført i vejreglerne. Indtil det er sket, fortsætter Vejdirektoratet med de skærpede kontrol- og tilsynsprocedurer ved brostøbning, der har været i anvendelse siden det delvise brokollaps.

- Sikkerheden er vores højeste prioritet, så vi fastholder vores skærpede procedurer, indtil de nye krav er blevet indført, siger Erik Stoklund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs den fulde rapport om brokollapset her.