Abonnementsartikel

Servicering af maskiner, salg af reservedele og salg af brugte entreprenørmaskiner giver Jels Entreprenør Service en bred palette af løsninger, som imødekommer kundernes behov.

Jels Entreprenør Service blev en realitet i 1998, og i dag har virksomheden syv ansatte. I spidsen står de to brødre Steen og Søren Aalling Hansen, og virksomhedens lokaler ligger på forældrenes tidligere landejendom. Det der med titler er man ikke så meget for, så her skal man se langt efter visitkort, hvor der står direktør eller salgschef.

- Søren (Hansen - red.) står for værkstedet. Børge (Warnke - red.), som har været ansat ved en Komatsu-forhandler i over 30 år, står for reservedelene. Og jeg fungerer som salgsmand i forhold til maskiner og udstyr, lyder det fra Steen Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har hver vores ansvarsområder, og så sparrer vi med hinanden, når der er behov for det, tilføjer Søren Hansen.

Jels Entreprenør Service har i grove træk tre ben at stå på. Service og vedligehold af maskiner, salg af reservedele, og slutteligt salg af maskiner og tilbehør.

- Servicedelen er vores kernekompetence - især når det gælder Komatsu, fortæller Steen Hansen. Det store fokus på Komatsu betyder, at det er et maskinmærke, medarbejderne har stor viden om.

- Når vi har ét maskinmærke som det primære, giver det flere fordele. For medarbejderne får et indgående kendskab til maskinerne, og derfor har vi også stor erfaring i forhold til fejlfinding, fortæller han.

Det er dog på ingen måde sådan, at det kun er Komatsu-maskiner, virksomheden kan servicere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kan klare stort set alle fabrikater, understreger Søren Hansen.

Eksperter i hydraulik

Selv om virksomheden ligger ved Jels i det sydlige Jylland, dækker Jels Entreprenør Service det meste af landet.

- Vi har løst opgaver på Bornholm, Sjælland, Fyn og selvfølgelig Jylland. Men de fleste opgaver har vi fra omkring Aarhus i nord og så ned gennem Jylland, lyder det fra Søren Hansen.

De to brødre fortæller, at almindelig service og mindre reparationer ordnes ude hos kunden, mens til større reparationer på for eksempel gearkasser og motorer må maskinerne transporteres til værkstedet ved Jels.

Når det kommer til hydrauliske reparationer må Jels Entreprenør Service betegnes som noget nær eksperter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nu er jeg ikke så god til at prale, men hvis kunderne ikke kan få lavet sin hydraulikslanger andre steder, så kan de altid komme her, siger Søren Hansen efter at have rømmet sig lidt. Og godt nok ligger den primære kundegruppe inden for entreprenørbranchen, men Jels Entreprenør Service har også leveret hydraulikslanger til store havnekraner, hvilket meget godt illustrerer kapaciteten. Således arbejder de med dimensioner op til to tommer, og i halvanden tommer kan de endda arbejde med tryk på op til 420 bar.

Det er i øvrigt ikke kun på værkstedet, de hydrauliske opgaver kan løses.

- Vi har en trailer, som er rigget op til hydraulik. Med den kan vi komme rundt til kunderne og løse mange opgaver, fortæller Steen Hansen.

God fleksibilitet

- Siden Børge er kommet til, har vores omsætning af reservedele været stigende, fortæller Steen Hansen om Børge Warnke, som blev ansat for knapt seks år siden. Det skete i forbindelse med, at Jels Entreprenør Service overtog reservedelslager og et par medarbejdere, da den daværende Komatsu-importør KFD i Vejen lukkede.

Og med kombinationen af en serviceydelse og et fyldestgørende reservedelslager står virksomheden nu med gode kort på hånden i forhold til at kunne rykke hurtigt på reparationer og vedligehold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det giver en god fleksibilitet, som vi kan tilbyde vores kunder, lyder det fra Steen Hansen. I alt har de i omegnen af 10.000 reservedelsnumre til Komatsu på lageret, og yderligere reservedele kan bestilles hjem fra dag til dag.

For at kunne tilbyde varer i forskellige prisklasser, er det ikke kun originale reservedele, der står på hylderne.

- Vi har også det, vi kalder for alternative reservedele, fortæller Søren Hansen og tilføjer, at den måske lidt mere gængse betegnelse har en unødvendig negativ klang.

- For selv om det er billigere, er det stadig et godt alternativ, slår han fast. Dermed opereres der med to prisklasser, så forskellige kunders behov kan dækkes.

Ud over Komatsu har Jels Entreprenør Service også reservedele til andre mærker på lager. Som et eksempel kan man nævne gummibånd, skær og tænder til alle mærker. Og resten, ja det kan bestilles hjem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Spørgsmål om tillid

Ud over service og reservedele sælger Jels Entreprenør Service også en del brugte entreprenørmaskiner. De fleste købes i andre europæiske lande, hvorefter de klargøres og tilpasses den enkelte kundes behov.

- Der er lidt større udvalg, når man kigger efter maskiner i flere andre lande, og derfor er det også lidt nemmere at finde præcis den maskine, kunden har brug for, forklarer Steen Hansen.

Det kræver imidlertid gode og troværdige samarbejdspartnere - og dem har de ifølge Steen Hansen også flere af.

- De ved, hvad vi forventer, og på den måde kan vi også have tillid til, at vi ikke har købt katten i sækken. Kunden skal jo også gerne købe sin næste maskine her, og når det kommer til brugte maskiner, så er det i høj grad et spørgsmål om tillid. Men vi kan se, kunderne kommer igen, og derfor må maskinerne også være, som de havde forventet, fortsætter han.

Ud over maskiner er Jels Entreprenør Service i øvrigt også leveringsdygtig i forskelligt tilbehør, og siden maj har de for eksempel forhandlet sorteregrabbe fra svenske Dala. Formålet var at få en sorteregrab i sortimentet, som kan leveres til mindre gravemaskiner - helt ned til maskiner på halvanden tons - og til en fornuftig pris.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Steen Hansen fortæller desuden, at selve salgsdelen stille og roligt er ved at vokse - selv om servicen fortsat er kerneproduktet.

- Det er med til at knytte flere kunder til vores virksomhed, og på den måde bliver kundegrundlaget større og større, fortæller han.