Abonnementsartikel

ACO Nordic lancerer nyt linjedræn til at lede regnvand ekstra hurtigt væk fra blandt andet broer.

De stigende regnvandsmængder i Danmark øger bilisternes risiko for akvaplaning og dækslip forårsaget af vand på kørebanen - blandt andet på over 13.000 broer fordelt over hele landet. For at minimere denne risiko lancerer ACO Nordic nu et linjedræn, som leder regnvandet væk i en fart og er særligt egnet til broer og tunneller.

Integrerer i kantstenen

Det nye linjedræn hedder ACO KerbDrain Bridge og bygger videre på en eksisterende teknologi, der integrerer kantsten og linjedræn i én og samme løsning. Det har mange fordele, mener konsulent Søren Kjærsgaard fra ACO Nordic.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da afvandingen foregår i selve kantstenen uden for kørearealet, og traditionelle rendestensriste hermed udelades, højnes trafiksikkerheden yderligere.

Konsulent Søren Kjærsgaard

ACO Nordic

- Den nye KerbDrain Bridge bortleder vand væsentligt hurtigere end traditionelle linjedræn til fordel for trafiksikkerheden. Da afvandingen foregår i selve kantstenen uden for kørearealet, og traditionelle rendestensriste hermed udelades, højnes trafiksikkerheden yderligere. Samtidig sparer man penge på vedligeholdelse af asfalten, fordi regnvandet ikke bliver liggende i overfladen, lyder det fra konsulenten.

På langs af hele kørebanen

ACO KerbDrain Bridge leder vandet bort i hele kørebanens længde med indløbshuller i kantstenen for hver 25 centimeter. Der skal altså ikke løbe vand i vejsiden mod en rendestensrist.

Det skulle være let at etablere løsningen både ved nye anlæg, og når broer, tunneller og parkeringsanlæg skal renoveres på grund af slidt asfalt eller udtjente kloakker eller drænløsninger.

Ved nye vejanlæg er der ydermere den fordel, at et ensidigt fald i vejen er fuldt ud tilstrækkeligt, og man slipper altså for at etablere det mere ressourcekrævende kuvertfald, der kræves ved andre drænløsninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

KerbDrain Bridge er i fuldstøbt polymer-beton og er både vandtæt og frostsikker, hvilket skulle holde vedligeholdelsesomkostninger nede.