Abonnementsartikel

Den hollandsk hovedentreprenør Fehmarn Belt Contractors har indgået overenstkomst med BAT-Kartellet, og ifølge Fagbladet 3F undgår de derfor konflikt.

Mandag har Fehmarn Belt Contractors (FBC) og BAT-Kartellet underskrevet en overenskomst på gigaprojektet med Femern-forbindelsen. Det skriver Fagbladet 3F.

FBC er hovedentreprenør på projektet, mens BAT-Kartellet fungerer som paraplyorganisation for en række fagbevægelser, blandt andet 3F, Dansk El-forbund og Blik&Rør Arbejderforbundet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med aftalen undgår entreprenøren en konflikt samt en tur i Arbejdsretten i dag, skriver fagmediet.

- Vi bed os fast i bordkanten og krævede overenskomst - og det fik vi. Det er en rigtig god overenskomst med FBC, og det viser, at hårdt arbejde og vedholdenhed lønner sig, siger Claus von Elling, formand for 3F Byggegruppen, til mediet.

I følge kritikken fra fagbevægelsen, har maskinførere og bygningsarbejdere, som allerede er i gang på projektet, arbejdet i 12-timers skift i op mod 28 dage i træk.

- Med aftalen med FBC laver vi i stedet en forsøgsordning for arbejdstiden, som er afgrænset til at omfatte det arbejde, der udføres fra prammene ude på vandet, og som i hovedtræk minder om det, vi kender fra boreplatformene. Det er en aftale, som sikrer de ansatte ret til hviledøgn, løntillæg for transport frem og tilbage mellem deres hvilested og pram, og et tillæg for det arbejde, de laver på prammene, uddyber Claus von Elling.