Lyt til artiklen:

Krav til ledningsbesvarelser strammes voldsomt op

00:00
Hastighed: ???x
02:51

Om to år skal alle ledningsejere lovmæssigt kunne besvare alle ledningsforespørgsler inden for to timer. Umuligt for de fleste uden det rigtige program.

Er du en af ledningsejerne på de mere end 750.000 kilometer ledning, der ligger i jorden i Danmark, så er du allerede nu bekendt med at besvare ledningsforespørgsler, når en entreprenør skal grave i nærheden af netop dit ledningsnet. I dag har du god tid til at besvare forespørgslen, da det bare skal klares inden fem døgn. Det ændrer sig dog 30. juni 2023, hvor det bliver lovpligtigt at besvare forespørgslen via system-til-system dataoverførsel og inden for kun to timer.

En markant forskel, som mange ledningsejere endnu ikke er parate eller har kapacitet til. Derfor er det allerede nu en god idé at overveje, hvordan lovændringen skal gribes an.

It-løsning nødvendig

I mange brancher bliver forespørgslerne på nuværende tidspunkt besvaret manuelt. Her vil den nedsatte svartid blive umulig for mange at overholde, da opgaven kræver medarbejdere med særlige kompetencer og viden. En løsning er at lade et specialprogram besvare forespørgslen automatisk i stedet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Der findes allerede en række muligheder på markedet fra forskellige mere eller mindre kendte leverandører. Et eksempel er LER (Ledningsejerregistret)-Robotten fra GIS4Mobile til omkring 5.000 kroner.

- LER-Robotten er bygget på samme driftssikre system som vores andre produkter, og som vi har gennemtestet de sidste 10 år. Da LER-oplysningerne i forvejen er en integreret del af vores systempakke til entreprenører, var det lige for at videreudvikle en platform til brug for ledningsejerne, som kan hjælpe dem med at overholde de nye tidsfrister og være med til bedst muligt at sikre deres ledninger mod graveskader, siger Ove Lindholt Hansen, der er landinspektør og grundlægger af virksomheden GIS4Mobile.

Data bør digitaliseres i god tid

Han peger også på en anden vigtig grund til allerede nu at begynde at automatisere svarprocessen. Han oplever nemlig, at meget ledningsdata endnu ikke er digitaliseret og fortsat kun findes i fysisk form ude hos ledningsejerne.

- Data, der kun findes fysisk på papir, udgør ikke alene en større sikkerhedsrisiko, der kan ramme ledningsejeren, hvis de ødelægges eller bliver væk. Det er også data, der på nuværende tidspunkt alligevel skal registreres elektronisk ved hver forespørgsel, hvilket der næppe vil være tid til, når de nye retningslinjer træder i kraft, siger Ove Lindholdt Hansen, og tilføjer:

- Jo tættere vi kommer på juli 2023, jo mere efterspørgsel vil der være på konsulenter og rådgivere, som kan digitalisere data. Så undgå panik før lukketid og få digitaliseret din virksomheds ledningsdata i god tid. Det er i forvejen en fordel for alle parter nu, og særligt når du inden længe alligevel bliver tvunget til at digitalisere.