Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Maskiner i hundredvis under hammeren
Abonnementsartikel
Fra 7. til 9. december afholdt Euro Auctions deres største auktion på det europæiske kontinent.
DORMAGEN, TYSKLAND: "95.000. 96.000. 97.000 - 97.000 - 97.000 .... Solgt for 97.000 euro", lyder det fra auktionsleder Matt Hostetter i et tempo, der utvivlsomt kan gøre en ung rapper grøn af misundelse.
Den amerikanske auktionarius har netop solgt en 40 tons knækstyret Komatsu dumper HM400-5 fra 2016 på førstedagen af Euro Auctions tre dage lange maskinauktion, som Maskinteknik overværer i tyske Dormagen. Dermed var der hammerslag over en af denne auktions dyreste maskiner.
Alt bliver solgt, og et par uger efter afslutningen er pladsen stort set ryddet.
Rasmus Kruse, Euro Auctions
Alt bliver solgt
Cirka 3.600 enheder er under hammeren i løbet af et par dage, heraf omkring 600 maskiner. Resten er en blanding af lifte, generatorer, kompressorer, komprimeringsgrej, nedbrydningsgrej, skovle, koste, andre redskaber og rigtig meget andet.
- Alt bliver solgt, og et par uger efter afslutningen er pladsen stort set ryddet, så der bliver godt gang i lastbilerne de kommende dage, fortæller Rasmus Kruse, som er Euro Auctions' Territory Manager for Norden og Baltikum.
Ingen mindstepriser
Maskinauktionen foregår ved, at maskinerne enkeltvis eller i små klumper paradekører hen foran auktionshuset, hvorefter auktionslederen sætter auktionen i gang. På dette tidspunkt - hvor føromtalte Komatsu-dumper sælges - er små 50 interesserede bydere samlet i huset, mens rigtig mange flere følger med og lægger deres bud online.
- Budrunden løber, indtil der ikke kommer flere bud ind. Alle maskiner og grej sælges på dagen, for vi kører uden mindstepriser. Med flere tusinde mulige købere betyder det, at hammerslag falder ved bedste markedspris på dagen, siger han og tilføjer, at der ved de store auktioner i Leeds og her i Dormagen typisk er 3.000 bydere med.
Seks gange om året
Knap 50 af maskinerne her i dag er kommet til fra Rasmus Kruses kunder i Skandinavien.
- De kommer fra mange forskellige sælgere - blandt andet entreprenører, maskinstationer, kommuner og forhandlere. Konceptet er let. Kunden leverer maskinen her hos os, og så ordner vi resten og afregner med det samme kort efter auktion, fortæller han.
Kunden betaler naturligvis selv for maskintransporten til Dormagen eller eventuelt til en af de andre tre europæiske lokationer, hvor Euro Auctions afholder auktioner - henholdsvis Leeds i England, Dromore i Nordirland eller Zaragoza i Spanien. For skandinaviske kunder vil det i praksis af geografiske årsager som hovedregel være Dormagen, hvor der afholdes seks auktioner årligt.
God vedligeholdelse
Hammerslagspriserne på maskinerne fra Skandinavien ligger i den høje ende, primært på grund af den gode vedligeholdelsesstandard.
- Prisen på en maskine fra Danmark med 6.000 timer bag sig kan sagtens ende højere end en tilsvarende maskine fra Italien med blot 4.500 timer, fastslår Rasmus Kruse og tilføjer:
- Skandinavisk grej er eftertragtet hernede. Man kan tydeligt se forskel på, hvor grejet kommer fra, siger han.
Der skal betales et købersalær til Euro Auctions for hvert enkelt emne. 10 procent af de første 4.500 euro og 2,5 procent af resten.
Lange dage med hammeren
Omsætningen ved denne auktion i Dormagen, som er den næststørste hos Euro Auctions, lander på lidt over 15 millioner euro, som svarer til ca. 120 millioner kroner. To lange dage har givet 3.600 hammerslag, så auktionslederen har haft travlt - eller lederne, for de er to, som afløser hinanden med cirka 45 minutters mellemrum.
- Det er et ret intenst job, som kræver fuld fokus, når man er på, fortæller Matt Hostetter fra Pittsburgh, Pennsylvania.
Han kommer fra en familie, hvor både hans far og flere andre lever som auktionarius, og derfor gik det også i blodet på Matt.
- Jeg har været hos Euro Auctions gennem de seneste 14 år, og virksomheden er vokset markant i den periode, så vi nu har 60 auktioner om året. Når jeg er færdig her i eftermiddag, flyver jeg til Nordirland, hvor vi begynder auktion i morgen, fortæller Matt Hostetter til Maskinteknik.
Rullende auktion samtidig
Auktionen over alt det stationære grej forgår sideløbende med maskinauktionen. Her kører en specialdesignet auktionsbil med en auktionarius rundt mellem de mange enheder af skovle, motorer, kompressorer og alt det andet, hvor der så kan bydes på tingene en af gangen.
- Med så høj intensitet har vi naturligvis behov for god forberedelse, og alt er i ugerne før klargjort, lagt frem, nummereret, listeført osv. Når først auktionen kører, går det hurtigt, og så skal der helst ikke gå noget galt. Vi starter kl. 8 om morgenen og plejer at være færdige ved 19-tiden om aftenen, fortæller Rasmus Kruse.