Lyt til artiklen:

Mig & Min Maskine: Nicolaj i rendegraveren er byggepladsens perfektionistiske multitool

00:00
Hastighed: ???x
05:56

Abonnementsartikel

I Maskintekniks nye serie besøger vi maskinførere og går tæt på dem og deres maskiner.

Med sikker hånd på joystick og rat styrer Nicolaj Jepsen sin rendegraver med 146 hestekræfter, som var den hans forlængede arm. Målet er altid, at opgaverne skal sidde lige i skabet.

Med 18 års erfaring som maskinfører, snor han med sikker hånd sin knækstyrede Hydrema 926G gennem snævre passager blandt nybyggede lejligheder og molokker. Det seneste år har makkerparret primært kørt på et projekt ved det tidligere Dalum Papirfabrik i Odense. I dag lyder opgaverne blandt andet på at gøre klar til belægning, at stable kantsten og at hente og bringe værktøj som stampere og pladevibratorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg er rimeligt perfektionistisk og vil gerne have, at det jeg laver, det er i orden.

Maskinfører Nicolaj Jepsen

- Den er meget alsidig og fleksibel, så den kan udføre mange forskellige opgaver, siger han.

rich-media-3
Nicolaj Jepsen er fan af rendegraverens alsidighed, så når andre maskinførere siger, at den slags maskine ikke hører til på byggepladserne, smiler han bare. Foto: Natacha Tjørnholm.

Opgraderet komfort

Maskinen har installeret en del ekstraudstyr - blandt andet tiltrotator, GPS og et oliefyr, som godt nok er et lidt pebret tilkøb, men det sparer motoren for koldstart og giver en behagelig start selv på kølige morgener for maskinføreren.

Generelt er Nicolaj Jepsen rigtigt godt tilpas også på lange arbejdsdage i sin Hydrema.

- Den har et godt sæde med affjedring, varme og køl. Det gør, at der er en god komfort i maskinen, siger han.

Det er afgørende, for selvom han på projektet i Odense har en 37 timers arbejdsuge, så kommer der til tider også aftenopgaver og weekendtjanser for arbejdsgiveren Halm 80. Om sommeren bruger han en del tid på at klippe læhegn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg har over 2000 timer i maskinen om året, så det siger sig selv, at jeg indimellem har nogle lange dage, smiler han.

For at øge komforten, har Nicolaj Jepsen også fået installeret affjedring i både frontarmen, som en del rendegravere har og bagarmen. Det kan man især mærke, når armene kører med tungt læs.

- Det gør, at jeg får en meget mere behagelig arbejdsdag, fordi jeg får ikke de hårde stød, når jeg kører ind på en ujævn byggeplads, så det er virkeligt dejligt at køre med, siger han.

rich-media-5
Bagarmen har installeret affjedring, så selv når den kører med tungt læs, undgår han voldsomme stød. Foto: Natacha Tjørnholm.

Præcision giver arbejdsglæde

Trods de mange års erfaring, er han en beskeden mand, som ikke er meget for at vurdere hvor dygtig en maskinfører, han er.

- Det skal du nok lade andre om. Jeg synes selv, at jeg kører udmærket. Jeg er nok ikke bedre end så mange andre. Der er mange dygtige maskinførere og nogen lærer det aldrig. Jeg gør mit arbejde så godt, jeg kan, fortæller han efter en lille tænkepause.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den 45-årige fynske maskinfører går også til arbejdet med forsigtighed. For Nicolaj Jepsen er ikke den hurtigste på landets byggepladser. Det er nemlig præcisionen og de gode resultater, som giver ham størst arbejdsglæde.

- Jeg laver ikke noget overilet, og jeg vil gerne have, at det ikke går stærkere, end det er sikkert. Jeg er rimeligt perfektionistisk og vil gerne have, at det jeg laver, det er i orden, fortæller han.

Tilfreds formand

Den tilgang får han også stor ros for hos formand Erik Hansen fra TC Anlæg. De har arbejdet sammen i 2,5 år i alt. På projektet her har de arbejdet sammen siden august, og det fortsætter indtil sommeren 2024. Formanden understreger, at Nicolaj Jepsen både er meget dygtig og vellidt.

- Jeg ville være meget ked af at undvære ham. Han er mega ferm og nærmest et med maskinen, siger han.

rich-media-7
Nicolaj Jepsen har grej til enhver opgave på pladsen. Foto: Natacha Tjørnholm.

Men selv en dygtig maskinfører kan komme i problemer. Det oplevede Nicolaj Jepsen en aften i Hydrema'ens forgænger, hvor han var ude og beskære læhegn hos en landmand. Her kørte han med klippearmen meget højt oppe og langt ud fra siden af maskinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så skulle jeg køre over noget, jeg troede var en eng med højt græs. Men der var en to meter dyb grøft, som jeg overhovedet ikke kunne se, fortæller han.

Her gik det vildt for sig, for rendegraveren tippede voldsomt, da han drejede ud over den skjulte grøft.

- Så lægger jeg mig faktisk om på siden på to hjul. Der fik jeg et kæmpe chok. Det er nok den største udfordring, jeg har haft, og jeg var tæt på at vælte. Men jeg blev trukket op igen, og der skete ikke noget med hverken mig eller maskinen, fortæller han med et lille smil.

Autosmøring sparer tid

Til gengæld er det en lettelse at få en nærmest selvsmørrende maskine - under arbejdet tager den sig af 110 smørrenipler. På maskinførerens tidligere rendegravere, brugte han op til en halv time dagligt på at servicere dem. Nu er der kun nogle få nipler på tiltrotatoren, som skal have håndholdt smørrekærlighed.

Trods småproblemerne skal der meget til, før Nicolaj Jepsen skifter Hydremaen ud med et andet mærke. Faktisk har han på sine 18 år som maskinfører haft en JCB og fire Hydremaer. For fleksibiliteten i, at man kan arbejde 280 grader rundt om maskinen, gør hverdagen meget lettere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg kan godt lide, at man kan sideforskyde bagarmen. Det gør, at du kan vinkle bagarmen meget tæt til hver side, og det har de andre mærker ikke. Så indtil videre er Hydrema det mærke, jeg helst vil køre i, smiler han.

Nicolaj Jepsen er lejet ind for TC Anlæg, som har entreprisen på belægningen og de udendørs arealer for MT Højgaard Property Development. Raunstrup Byggeri er entreprenør på bygningerne.

Har du et bud på en maskinfører eller en spændende maskine, vi skal sætte fokus på i Mig & Min Maskine? Så skriv til redaktionen på redaktion@maskinteknik.dk