Abonnementsartikel

Scantruck præsenterer ny Komatsu-gummihjulslæsser med "alt inklusive" og læsser mere på, når det gør løs på Agromek.

"En stegt med det hele" er hørt før. Men når Scantruck A/S fra 27. til 30. november byder inden for på standen på Agromek i Herning, bliver det til en ged med det hele: Den nye Komatsu WA380-7 gummihjulslæsser, som i høj grad er en gummiged med "alt inklusive".

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ikke alene har maskinen en række finesser som blandt andet lock-up, bak-kamera og automatisk motorstop som standard. Den leveres også med serviceprogrammet Komatsu Care. Og det er også standard og dermed kvit og frit, fortæller salgskonsulent Hasse Juel fra Scantruck A/S.

Komatsu Care er maskinkæmpens eget serviceprogram, som også er en del af pakken, når en ny WA380-7 ruller ud af porten hos Scantruck. Dermed er der automatisk tre års service og regenerering af partikelfilteret med i prisen.

Både ved 4500 og 9000 timer inden for de første fem år tager Scantruck sig vederlagsfrit af rensning af partikelfilteret. Og den generelle service med olie, filtre og kørsel ved både 500, 1000, 1500 og 2000 timer de første tre år er også med i den gratis Komatsu Care-pakke.

Hurtigere og mindre tørstig

Den nye Komatsu-læsser har 191 heste at spille ud med, og Hasse Juel forudser, at ikke mindst vejentreprenører og maskinstationer vil have et vågent øje for den.

- Maskinen har en ny høj-kapacitets converter med lock-up, som både giver hurtigere acceleration, højere topfart og også lavere forbrug af brændstof, fortæller Hasse Juel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er i høj grad også tænkt på maskinføreren, da konstruktørerne slog stregerne til den nye WA380-7. En næsten ekstrem lydisolering sender støjniveauet i kabinen helt ned på blot 68 dB. Inden døre er i øvrigt nem adgang til alt, og joystick er integreret i sædekonsollen, så funktionerne følger føreren.

Ekstra sikkerhed fra Atlas

Scantruck læsser i øvrigt mere på, når det går løs på Agromek. Også tyske Atlas har gearet sin danske importør til at være helt på forkant med nyheder til maskinmessen i Herning.

Atlas spiller det helt store sikkerhedskort. Den nye Atlas AR 35 læsser er optimeret til ikke alene at have ROPS, men nu også FOPS. De to forkortelser står for henholdsvis "Roll Over Protective Structure" og "Falling Objects Protective Structure". På dansk betyder det, at et helt nyt styrtbøjle-system i Atlas-gummihjulslæsserne giver optimal sikkerhed for maskinføreren. Både hvis uheldet skulle være ude, og maskinen ruller rundt. Og hvis genstande skulle falde ned over maskinen.

ROPS er ikke nyt for Atlas. Roll Over-beskyttelsen har været en del af læssernes sikkerhedssystem længe. Men nu suppleres det så med den helt nyudviklede FOPS-bøjle.

- FOPS-bøjlen er aftagelig. Så hvis maskinen skal arbejde et sted med lavt til loftet, kan man afmontere den. Maskinen vil stadig have FOPS. Når man afmonterer FOPS-bøjlen, kan man knække Roll Over-bøjlen ned, så det er muligt at køre på steder med et minimum af plads, forklarer Scantrucks produktchef for Atlas, Otto Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foruden den nye FOPS-bøjle, har Atlas også givet den nye AR 35 en ny, justérbar ratsøjle og dermed stærkt optimeret udsyn for maskinføreren. Og så har maskinen udstigning til begge sider.

Også ny Manitou

Også et tredje af Scantrucks markante mærker, Manitou, byder ind med skinnende nyt til Agromek. Nemlig de nye teleskoplæsser Manitou MLT 840.

- Maskinen har fuldautomatisk transmission, lock-up på converteren, automatisk Inching-funktion, automatisk regenererende partikelfilter, trinløs kontinuerlig justering af hydraulik-udtag på bommen, helt ny John Deere-motor. Den efterfølger modelmæssigt MLT 735, men MLT 840 er ikke bare en ny, justeret version. Den ligner faktisk ikke noget af det, vi ellers har set, forklarer Manitou-produktchef hos Scantruck Claus Bjerregaard.

Den nye Manitou fås enten med 115 hk og et hydraulik-flow på 150 liter, eller med 137 hk og et flow på 180 liter. Begge versioner er med en 4,5 liters John Deere-motor med partikelfilter, som regenererer automatisk ved cirka hver 100 timer. Automatikken betyder, at man kan arbejde uhindret videre med maskinen, mens regenereringen foregår.

- MLT 840 har fuldautomatisk transmission og kører faktisk som en bil med automatgear med mange forskellige kombinationer. Converteren kan låses med lock-up, og dermed bliver der direkte træk ved vej-transport og derved bedre trækkraft op ad bakkerne, fortæller Claus Bjerregaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er også automatik på inching-funktionen.

- Der er trinløs ud- og indkobling af transmissionen. Og den må faktisk gerne glide i koblingen. Man laver en udkobling ved at træde bremsen ned. Det fungerer som på en hydrostat-maskine med inchning-pedal. Det er nyt på en powershift-transmission hos Manitou, og det løser problemet med udvikling af varme, når man holder maskinen med bremsen, siger Claus Bjerregaard.