Abonnementsartikel

Hanstholm Havns nye bestyrelse vil bruge resten af året på at belyse alle forholdene omkring den havneudvidelse, der i efteråret 2013 blev udskudt på grund af regnefejl.

Som MASKIN|teknik tidligere har beskrevet, er der i Hanstholm store ambitioner om en havneudvidelse, der skal få den nordvestjyske kystby tilbage som en af de helt store på det maritime danmarkskort. Processen har imidlertid ikke været problemfri, for sidste efterår måtte licitationen for første etape aflyses. Havnens rådgiver havde nemlig kalkuleret med, at anlæg af nye ydermoler skulle koste omkring 500 millioner kroner, mens tilbudsgivernes anslag lå mellem 875 og 960 millioner kroner. Det førte til, at licitationen blev aflyst.

Det er tidligere meldt ud, at problemet var en regnefejl fra rådgiverens side, samt at man til trods for fejlen fortsætter samarbejdet. MASKIN|teknik var forbi og tale med havnedirektør Birgitte Juhl tidligere på året, hvor hun fortalte, at de fortsætter med planerne, så snart den nye havnebestyrelse har fået fodfæste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu har bestyrelsen imidlertid meldt ud, at de vil bruge resten af året på få belyst alle forhold omkring havneudvidelsen og ikke mindst regnefejlen, der har gjort projektet dyrere end forventet.

Det rette grundlag

Udmeldingen skal dog ikke opfattes som en skrinlægning af planerne - man vil blot forhindre yderligere fejl i at opstå.

- Den overordnede vision for udvidelsen af Hanstholm Havn er glimrende, og bestyrelsen vil gøre alt for at realisere den. Men det er samtidig vores opgave at være objektive og realistiske i forhold til at finde ud af, om projektet reelt kan realiseres. Bestyrelsen er imidlertid enig om, at den vurdering kræver, at der kommer flere fakta på bordet, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard i en pressemeddelelse, efter de første møder i den nye bestyrelse er blevet afholdt.

- Vi er simpelthen nødt til at finde ud af, hvad der er op og ned i denne sag. For havnens rådgivere og tilbudsgiverne ved licitationen kan jo ikke begge have ret, når den ene siger, at ydermolerne kan bygges for cirka 500 millioner kroner, mens den anden part siger, at det vil koste mellem 875 og 960 millioner kroner, fortsætter han.

Den nye havnebestyrelse vil blandt andet se på, hvilke forudsætninger der er arbejdet ud fra i projektbeskrivelsen og i selve licitationsprocessen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skal kort sagt have vendt hver en sten. Derfor bruger vi resten af året på at komme helt til bunds i dette, fastslår Martin Vestergaard.

- Skal havneudvidelsen realiseres, kræver det, at Thisted Kommune involverer sig økonomisk. Og vores ambition er at skabe et kvalificeret og realistisk beslutningsgrundlag for kommunens politikere, når de skal beslutte, om de som havnens ejere vil gå videre med projektet. Her handler det om, hvor risikovillig man er, og derfor skal kommunen have et præcist billede af, hvad man eventuelt forpligter sig til, hvilket projekt man kan få, og hvilken risiko der er forbundet med projektet, siger Martin Vestergaard.

Som led i bestyrelsens afdækning har det underudvalg, der arbejder med projektet, indkaldt den hidtidige rådgiver Grontmij til møde den 26. juni 2014.

Økonomi skal forbedres

- Det er helt afgørende, at vi ikke fokuserer ensidigt på havneudvidelsen og dermed glemmer den eksisterende havn. Hanstholm Havn er i dag under et økonomisk pres, og det forholder vi os til. Vi vil derfor også bruge resten af 2014 til at arbejde med havnens økonomi og organisering, oplyser Martin Vestergaard.

Bestyrelsen har sat som mål at skabe et rimeligt overskud fra 2015, så Hanstholm Havn bliver en bæredygtig forretning, der udvikler sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ganske enkelt en forudsætning for havneudvidelsen, at vi har en aktiv og velfungerende havn at bygge videre på. Hanstholm Havn er i dag en forretning og skal drives som sådan - til glæde for kommunen og for de virksomheder, der ligger på havnen eller bruger den, siger Martin Vestergaard.

På baggrund af det hidtidige forløb er det Martin Vestergaards opfattelse, at der stilles store krav til kvaliteten af det arbejde, bestyrelsen nu gennemfører.

- Muligheden er der, men vi har kun ét skud tilbage i bøssen. Vi vil gøre alt for at realisere havneudvidelsen, men vi er bevidste om vores ansvar. Og derfor skal vi tilvejebringe et velbelyst og realistisk beslutningsgrundlag for havnens bestyrelse og kommunalbestyrelsen. Det er en forudsætning for en seriøs beslutning, og det tager naturligvis tid, konstaterer Martin Vestergaard og tilføjer, at det af samme grund ikke giver nogen mening her og nu at fremlægge en tidsplan for projektets videre forløb.