Abonnementsartikel

C-TV har med sine mere end 30 leverandører godt fat i kloakbranchen.

- Der er stigende muligheder i kloakbranchen i Danmark.

Sådan lyder vurderingen fra Mads Delmar, administrerende direktør i det danske handelsfirma C-TV, der forhandler maskiner, redskaber og øvrigt udstyr stort som småt til det danske kloakfolk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han betegner den brune rotte som "det bedste kæledyr i Danmark", og "monsterregn" og kommunalt efterslæb på vedligehold af kloaknettet har han det også fint med.

- Som virksomhedsejer i branchen er jeg bestemt ikke utilfreds med situationen. Den gør, at kloakbranchen er i vækst, understreger han.

Firmanavnet C-TV burde få fagfolk i kloakbranchen til at nikke genkendende. C-TV Tekniske Artikler A/S, som det fulde navn lyder, har i 18 år leveret til den danske kloakbranche.

- Idéen er, at kunderne kun skal henvende sig ét sted. Vi er "full service supplier", som kan levere alt fra handsker til 8,50 kroner til en slamsuger til 3,5 millioner kroner, forklarer Mads Delmar.

Salg og rådgivning

Firmaet består af seks personer, som binder leverandører og branchefolk sammen, og desuden leverer daglig sparring til kunderne for at sikre, at de får de rigtige produkter til deres opgaver. Firmaet startede med fokus på kameraer til kloakker, og siden har det udviklet sig over tid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil være tæt på kunderne, og det kræver løbende kontakt. Vi kan godt betegnes som et supermarked med produkter til kloakbranchen, hvor vi har en kvalificeret sparring omkring produkterne, siger Mads Delmar.

Det sker i klar erkendelse af, at man som handelsfirma ikke bare kan nøjes med at flytte varer. Der skal også leveres rådgivning og viden sammen med produkterne. Ellers risikerer man som firma, at kunderne handler andre steder.

En anden vigtig faktor er produkternes holdbarhed. Mange af produkterne har lang tids holdbarhed, og derfor er det ikke hver dag, de eksempelvis har brug for en ny slamsuger.

- Det er ikke som med mobiltelefoner, som udskiftes ofte. Lidt frækt kan man sige, at der sker en fornyelse hvert 5-10 år. Der er lang holdbarhed på mange produkter, siger Mads Delmar.

Alle behov og priser

Det er online, der hurtigt og nemt kan handles, og hjemmesiden for C-TV er helt konkret et stort supermarked for kloakbranchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hjemmesiden indeholder kun de væsentligste produkter. Reelt har vi endnu flere, og det er igen her, vores rådgivning spiller ind. Teknisk set er leverandørerne niveau to i supporten, mens vi er niveau et. Vi skal rådgive om de rigtige produkter til de rigtige situationer, og sikre en hurtig afklaring til kunderne om deres udfordringer. De skal ikke selv søge efter løsningerne. Problemerne kan vi afhjælpe, siger Mads Delmar og fortsætter:

- Kunderne har forskellige behov og brugsmønstre. Nogle har dagligt behov for at finde løsninger hos os, og for andre er det ugentligt. Vores strategi er at have produkter til alle behov og ikke mindst priser.

Rette palette

I alt har C-TV produkter mere end 30 leverandører - store som små - til kloakbranchen i sin fold. De gør handelsfirmaet i stand til at tilbyde produkter på flere niveauer.

- Vi kan tilbyde både "high end", "mid end" og "low end". Det kræver mange leverandører. Der findes eksempelvis ikke en kameraleverandør, som dækker hele spektret i forhold til pris og kvalitet. Det ville ellers være det nemmeste. For os handler det om at have den rette palette af produkter, når kunden har behov for det.

Den tilgang har åbenbart ramt plet. Direktøren vil ikke fortælle, hvor mange der helt konkret besøger firmaets hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mange, konstaterer han med et smil.

Det er dog ingen forretningshemmelighed, at handlen via web vil øges i fremtiden.

- Det er en travl branche, hvor fagfolkene handler, når de har tid til det. Derfor skal vi kunne tilbyde en "24/7"-løsning.

Når C-TV atter deltager på Kloakmessen, bliver det - som for så mange andre udstillere - et spørgsmål om at pleje kontakten med eksisterende og potentielle kunder.

- Dybest set er der kun én relevant messe om året for kloakbranchen. Dialogen er vigtig, og så skal de kunne se de fysiske produkter. Det er en branche, hvor man gerne vil opleve med øjne og hænder. Der er en høj kvalitet i de besøgende, der kommer til messen, så antallet gør ikke så vigtigt. Der er 3.500 potentielle kunder i kloakbranchen, og vi har kontakt med "en pæn stor del", siger Mads Delmar.