Abonnementsartikel

Bering-Beder-vejprojektet til 450 millioner kroner skal forbinde E45 med området syd for Aarhus.

Der har i alt været tre forskellige linjeføringer i spil i den afsluttende undersøgelse af Bering-Beder-vejprojektet, og Teknik og Miljø i Aarhus Kommune anbefaler nu politikerne at vælge den nordligste linjeføring lige syd for Tranbjerg og Mårslet. Det oplyser Aarhus Kommune.

Der peges på den nordlige linjeføring, fordi den ifølge embedsværket bedst opfylder de formål, som vejen er tiltænkt. Det dreje,r sig dels om at fuldende den tredje ringforbindelse rundt om Aarhus sammen med E45 og Djurslandsmotorvejen, dels om at aflaste en række små trafikveje i den sydlige del af byen og dels vil den give en god forbindelse mellem nuværende og fremtidige byområder i den sydlige del af byen såsom Tranbjerg, Mårslet, Kolt og Beder-Malling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det har været en lang proces, siden byrådet overtog projektet med Bering-Bedervejen fra amtet i 2007. Mange borgere i den sydlige del af byen har ikke kunnet få en afklaring af, hvor vejen ville ende. Det kommer vi nu et stort skridt nærmere, siger rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), der lægger stor vægt på, at byen får så stor værdi ud af vejen, som muligt.

- Det er klart, at for nogle borgere betyder denne linjeføring, at de kan se frem til at få en vej tæt på deres bolig. Men sådan vil det være, uanset hvilken linjeføring vi vælger. Med den nordlige linje sikrer vi en linjeføring, som i høj grad aflaster små og belastede veje i området. Det er den linjeføring, som flest vil benytte, og som samtidig lokalt vil forbedre trafikbetjeningen af Tranbjerg og Mårslet markant, siger Kristian Würtz.

Aarhus Kommunes anbefaling er en del af den endelige VVM-undersøgelse af den kommende vej, der nu bliver forelagt Magistraten. Ifølge redegørelser bliver der behov for støjafskærmning ved Tranbjerg for at beskytte de sydligste boliger.

Bering-Beder vejen forventes at koste omkring 450 millioner kroner. Indtil videre har byrådet afsat godt 100 millioner kroner i 2019 til projektet og påbegyndt en opsparing på 15 millioner kroner årligt.