Abonnementsartikel

Efter ét år og 170.000 arbejdstimer står der fortsat et rundt nul i Aarhus Letbanes statistik over alvorlige arbejdsulykker. Fokus på medarbejdernes sikkerhed og konstante forbedringer af arbejdsforholdene gør letbanen til en sikker arbejdsplads.

Selv om byggeriet af Danmarks første letbane er et klassisk anlægsprojekt, der omfatter risikabelt arbejde med tunge materialer, store arbejdskøretøjer og arbejdspladser hævet højt over jorden, er der ikke registreret én eneste alvorlig arbejdsulykke i løbet af det seneste år under arbejdet på Aarhus Letbane. Det oplyser Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

Dermed har de cirka 200 medarbejdere, der anlægger Aarhus Letbane, tilsammen arbejdet 170.000 timer i 365 dage uden uheld, der har medført sygemeldinger. Til sammenligning ligger landsgennemsnittet for alle danske arbejdspladser i en tilsvarende periode på godt to alvorlige arbejdsulykker. I bygge- og anlægsbranchen, som Aarhus Letbane hører under, er gennemsnittet oppe på 3,7 arbejdsulykker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ingen alvorlige arbejdsulykker er en stærk statistik, som vi både er glade for og lidt stolte over. Sikkerhed - både for vores medarbejdere og de passagerer, der skal køre med os fra 2017 - har topprioritet i Aarhus Letbane. Derfor gør vi meget ud af at undervise alle medarbejdere i sikker adfærd. Sker der alligevel nær-ved-ulykker, følger vi op og tager ved lære af dem, så vi hele tiden forbedrer sikkerheden, siger Claus Rehfeld Moshøj, der er direktør for letbaneselskabet Aarhus Letbane I/S.

Flere sprog

Ud over de traditionelle risici ved store anlægsprojekter skal Aarhus Letbane tackle udfordringer som sprogbarrierer og forskelle i arbejdskultur. Flere af de medarbejdere, der anlægger Aarhus Letbane kommer nemlig fra de italienske firmaer Ansaldo STS og GCF, der udfører en del af det tunge arbejde med at anlægge skinner og etablere kørestrøm på den 110 kilometer lange letbanestrækning.

- Det vidner om, at alle parter i det her projekt tager sikkerhed seriøst og gør en indsats for, at alle trygt kan passe deres arbejde, uanset om de er fra Danmark eller Italien, sidder på kontor eller bygger broer i 14 meters højde, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Siden det første spadestik til Danmarks første letbane blev taget i 2013, har Aarhus Letbane været forskånet for alvorlige arbejdsulykker. I løbet af det seneste år er der således registreret 5 nær-ved-ulykker, der kunne have medført personskade. Derudover er der forekommet mindre skader uden efterfølgende sygemeldinger som forslåede fingre, forstuvede ankler og mindre flænger i huden.