Abonnementsartikel

Aarsleff har nu officielt skrevet under på Femern-kontrakt som en del af Femern Link Contractors.

Som partner i Femern Link Contractors har Aarsleff netop indgået betinget kontrakt på tre af de fire store tunnelkontrakter på Femern-forbindelsen. Det oplyser Aarsleff i en pressemeddelelse.

Alle kontrakter er betinget af, at selve anlægsarbejdet først begynder, når der foreligger en tysk byggetilladelse. Kontrakterne løber frem til udgangen af 2019 med mulighed for genforhandling på det tidspunkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kontrakterne omfatter etablering af portalbygværker, ramper, betalingsanlæg og broer på både den danske og tyske side samt udførelse og placering af de tunnelelementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel skal bestå af. De tre kontrakter er: Anlæg af den nordlige del af tunnelen, anlæg af den sydlige del af tunnelen, anlæg af portaler og ramper. På sidstnævnte kontrakt er Aarsleff pennefører.

0,5 milliarder euro

Den samlede kontraktsum er på 3,4 milliarder euro, heraf udgør Aarsleffs andel 0,5 milliarder euro.

Femern Link Contractors består af Per Aarsleff Holding A/S (Danmark), VINCI Construction Grands Projets S.A.S. (Frankrig), Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland), Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland), CFE SA (Belgien), Solétance-Bachy International S.A.S. (Frankrig), BAM Infra B.V. (Holland) og BAM International B.V. (Holland).

Derudover er COWI A/S (Danmark) rådgiver på alle tre kontrakter og Dredging International N.V. (Belgien) er underentreprenør på tunnelkontrakterne.

Aarsleff oplyser i øvrigt, at kontraktunderskriften ikke ændrer Aarsleffs forventninger til resultatet for regnskabsåret 2015/2016.