Abonnementsartikel

Firmaet Danton A/S fra Randers er ved at nedbryde Amagerværkets betonskorsten med en gravemaskine. Det foregår oppefra - men trods alt ubemandet.

Hovedstadens Forsyningsselskabs blok 2 skorsten, der tilhører Amagerværket, er ikke længere i drift. Da den skulle nedbrydes, var det Randers firmaet Danton A/S, som fik opgaven. Det var ingen tilfældighed, for firmaet gør noget, som kun få kan. Nemlig at nedrive skorsten fra oven og nedefter.

Den slags gør man ved at hejse en 10 tons JCB 8052 gravemaskine helt op til toppen, og opstigningen foregår vel at mærke inde i skorstenen. På toppen placeres den så med sine fire ben på betonkappen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gravemaskinen benævnes i daglig tale også som en nedbrydermaskine, og den er naturligvis forsynet med en betonhammer.

Alene den del med at fjerne malingen på den 150 meter høje skorsten - svarende til et areal på 4500 kvadratmeter - varede i hele tre måneder.

Direktør Kjeld Juul Sørensen

Danton A/S

Stillads med flere formål

Først samles stilladset på terrænet i to dele. Derefter trækkes det op i 60 meters højde og bliver her samlet til én stilladsenhed. Herefter trækkes det nu 12 ton tunge stillads de sidste 90 meter op til toppen af skorstenen.

Her gør betonhammeren arbejdet udefra. Betonen hakkes i kvadratiske felter på cirka 1,5 gange 1,5 meter. Armeringsjernet skæres over, og stykkerne skubbes ind i skorstenen, hvor de falder ned til bunden. Fra en åbning i bunden graves betonbrokkerne ud. De knuses, og materialet vil senere blive anvendt af Københavns Kommune til en planlagt støjmur i Sydhavnen.

For at man kan give en fuldstændig garanti mod nedfaldende materiale fra det arbejde, betonhammeren udfører, er stilladset som før nævnt udført i to etager. Fra den øverste etage fjernstyrer man den førerløse gravemaskine - og etagen fungerer samtidig som opsamlingssted for de større betonstykker. De helt små betonstykker, sten og andet der ellers ville kunne falde ned på jorden, opfanges af det nederste stillads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Førerløs gravemaskine

For at JCB gravemaskinen kan bruges til den meget specialiserede opgave, er bælterne fjernet og erstattet af en specialbygget undervogn, som er forsynet med fire hydrauliske ben. Disse fire ben kan hæves og sænkes lodret, og så kan de drejes omkring en meter vandret. Dermed kan de afsættes på den beton, som er blevet fritlagt, når det ovenstående er fjernet.

Inden selve nedbrydningsarbejdet gik i gang i september sidste år blev hele skorstenen først miljøbehandlet. Den del tog tid, fortæller direktør i Danton A/S, Kjeld Juul Sørensen.

- Alene at fjerne malingen på den 150 meter høje skorsten - svarende til et areal på 4500 kvadratmeter - varede i hele tre måneder. Da den del var ovre, fjernede vi så cirka 500 tons jern indvendigt i skorstenen, og her handlede det om en stålforing med en diameter på 4,5 meter. Først da det var overstået, kunne vi begynde på selve nedbrydningen af skorstenen, fortæller Kjeld Juul Sørensen.

El erstattede diesel

Arbejdet gik planmæssigt, lige indtil gravemaskinens motor gik i stykker efter den havde nedbrudt 25 meter af skorstenen. Men i stedet for at renovere motoren, blev den udskiftet til en elmotor.

Reparationen blev foretaget i 125 meters højde, da det ikke er sådan lige at få gravemaskinen ned på jorden. Den del skal den jo selv klare. Eldriften har, ud over den miljømæssige fordel, også den betydning, at man nu ikke længere skal fragte diesel op til gravemaskinen på daglig basis.