Abonnementsartikel

Forbrugerstyrelsen er overrasket over monopollignende tilstande.

Da LKF Vejmarkering A/S og Eurostar Danmark A/S i februar 2014 vandt udbuddet omkring kørebaneafmærkningen i tre distrikter i Danmark: Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden, var det ikke et brud på konkurrenceloven, da de indgik i et konsortium.

Det har Sø- og Handelsretten i dag afgjort, hvilket overrasker direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, som siger:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dommen kommer bag på os. Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet nåede til en anden konklusion. Vi vil nu nærlæse dommen, før vi tager stilling til, om den skal ankes, udtaler han.

Sø- og Handelsretten har afsagt dom i sagen efter både Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet tidligere har afgjort, at LKF og Eurostar hver især kunne have udført delopgaver i udbuddet, og at de to virksomheder derfor var konkurrenter i forhold til udbuddet.

På det tidspunkt, hvor konsortiet LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark vinder udbudet, var de to af landets største entreprenører inden for vejmarkering.

Som den eneste aktør bød konsortiet på at løse opgaven i alle tre distrikter. Derudover var konsortiet den eneste aktør, der bød på at løse opgaven i Hovedstadsområdet. Konsortiet vandt udbuddet for alle tre distrikter, fordi dets priser samlet set var lavest. Konsortiets samlede bud var på knap 34 millioner kroner.

Vejdirektoratet udbød opgaverne i tidsperioden 2014-2017.