Abonnementsartikel

Uforklarlig adfærd fra en ansat udløste den potentielt farlige situation, forklarer hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team.

Nultolerance.

Det ord går igen, når man taler med Sigurd Nissen-Petersen, der er driftsdirektør i Copenhagen Metro Team. Han har henvendt sig til Dagens Byggeri med svar på nogle af de spørgsmål, man stod med efter at have læst gårsdagens artikel om et straksforbud på metroarbejdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I artiklen beskriver Arbejdstilsynet, hvordan et arbejde udført omkring en betonbjælke er håndteret uden de fornødne sikkerhedsforanstaltninger. Hvad det skyldes, har Sigurd Nissen-Petersen ikke noget klart bud på, men han uddyber.

De pågældende skulle håndtere en rutineopgave omkring bjælken, men hvad han skulle derude, ved vi ikke.

Sigurd Nissen-Petersen, driftsdirektør, Copenhagen Metro Team

- Sjakket var en del af et irsk firma, ICDS, som udlejer arbejdskraft til os, der arbejder med betonreparationer af skævheder, sprækker og unøjagtigheder. De har 50 til 70 medarbejdere gående rundt omkring på vores pladser, hvis sikkerhed er vores ansvar, siger han og tilføjer:

- Det pågældende sjak skulle håndtere en rutineopgave omkring bjælken, men hvad den enkelte medarbejder skulle derude, ved vi ikke, lyder det.

Fyret

Direktøren påpeger, at man har undersøgt sagen til bunds. Der foreligger ingen uklar instruktion fra Copenhagen Metro Teams side, erklærer han. Ej heller ligger hverken systemfejl eller ledelsessvigt bag. Derfor er medarbejderen på bjælken blevet afskediget - med begrundelsen risikabel adfærd.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- ICDS er blevet instrueret i at arbejde i et såkaldt bodyharness, når de beskæftiger sig med opgaver som dem på betonbjælken. De er ligeledes instrueret i ikke at forlade mobilliften. Det var en potentielt rigtig farlig situation, og medarbejderen kunne have slået sig temmelig radbrækket hvis ikke værre, siger driftsdirektøren.

Der er nultolerance for at bryde sikkerhedsreglerne på metrobyggeriet, understreger direktøren. Man har strammet sanktionerne efter en historik med mange ulykker, og desuden skærpet fokus på at inkorporere en sikkerhedskultur i medarbejderne. Og særligt sidstnævnte har virket, påpeger Sigurd Nissen-Petersen.

Ingen akkord

- Vi kan se, at tidspres er en faktor, når man taler om risiko for arbejdsulykker. Det er vi meget bevidste om. Derfor har vi eksempelvis intet akkordarbejde fordi, det ikke passer ind i arbejdsgangen på vores pladser. Men nye underentreprenører er også overrepræsenterede på ulykker. Dem forsøger vi at have ekstra godt øje på, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Det seneste år har man ikke haft arbejdsulykker på 10 af metrobyggeriets pladser defineret som episoder, som medfører en dags fravær eller mere.

- Sikkerhed har vi arbejdet meget med i vores organisation. Men det hænder desværre stadig, at nogen vælger at skyde en genvej i arbejdet, som måske ikke er så sikker. Fra 2015 til 2016 reducerede vi ulykkesfrekvensen med 30 procent og ligger nu lavere, end man gør på sammenlignelige byggerier, påpeger Sigurd Nissen-Petersen og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Arbejdstilsynet har været at besøge os hver dag i perioder. Og vi er rigtig glade for samarbejdet.