Abonnementsartikel

Første model i ny serie gummihjulslæssere fra japanerne er blevet præsenteret på Bauma.

MÜNCHEN: - Der er altid et eller andet at brokke sig over.

Sådan lyder det fra Kasper Vissing, der er Scantrucks produktchef for Komatsu. Det, som man altid kan brokke sig over, er nye maskiner. Ordene falder, da han viser Komatsus nye gummihjulslæsser frem. Den hedder WA475-10.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu sidder man måske og venter på, hvad produktchefen så vil brokke sig over på den nye maskine, som han til oktober kan begynde at sælge til det danske marked.

Den er mindre aggressiv. Den meget erfarne maskinfører, som har kørt med en aggressiv maskine i 20 år, vil måske ikke bryde sig om det.

Produktchef Kasper Vissing

Scantruck

Men dér bliver man skuffet. For skuffet er Kasper Vissing ikke.

- Komatsu har mere eller mindre lyttet til alt, hvad vi har ønsket os, siger han.

rich-media-2
Motoren er blevet mere tilgængelig.

Han lægger vægt på tilgængeligheden ved service og reparationer. Hele motorhjelmen kan nu klappes op. Det er især brugbart, når maskinen skal gennem en større omgang. Ved tidligere modeller var det låger, skulle man åbne forskellige låger for at komme til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lågerne er der endnu, og det er vi glade for, for det er nemlig nemmest ved det daglige vedligehold, siger produktchefen.

Flere kræfter

En motorhjelm med et par ekstra hængsler lyder måske ikke af så meget. Maskinen har også mere at byde på, blandt andet en ny transmission.

Maskinen er bygget på 470'eren, men der er noget mere power at hente. Det skyldes en helt ny transmission fra Komatsu.

- Det er en hydraulisk-mekanisk transmission. Den har det man i traktorverden kender som CVT, siger Kasper Vissing.

Sammen med et nyt hydrauliksystem med øget kapacitet betyder det i praksis, at maskinens løfteevne ikke længere er afhængig af, at man giver gaspedalen et ekstra tryk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skulle give en stærkere maskine, som arbejder hurtigere. Samtidigt er løftehøjden forbedret, og det kan måske gøre 475'eren relevant for 480-brugerne.

rich-media-5
Produktchef Kasper Vissing håber, 475'eren kan ramme nogen, som normalt er til en kende større maskiner.

- 470 bliver brugt i nogle grusgrave, men en del synes, den er for lille. Vi skal ud og køre noget demo med den nye, og så bliver det spændende, om nogen vil bytte deres 480 ud med den, siger Kasper Vissing.

Ikke så hidsig

Gummihjulslæsseren er den første i en ny serie. Næste model bliver 430, og derefter følge en række andre - endnu ukendte - op.

Derudover kan blandt andet nævnes en ny kabine. Den er gjort større end forgængerne, og det har givet større ruder. Betjeningen er også ændret. Den er gjort mere intuitiv, og antallet af knapper er skåret ned.

Styringen er også blevet forfinet. Det er sket med større cylindere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den er mindre aggressiv. Den meget erfarne maskinfører, som har kørt med en aggressiv maskine i 20 år, vil måske ikke bryde sig om det. Men den almindelige maskinfører vil nok nærmere være glad for, at han har fået en roligere maskine, siger Kasper Vissing.