Abonnementsartikel

Virksomheden Jøni i Aabybro har specialiseret sig i lastvognsopbygninger af enhver art

Da Jan Nyrup sammen med sine to gode kolleger Jan Villadsen og Mads Brix i oktober 2003 overtog virksomheden Jøni i Aabybro, bevægede trekløveret sig ind på usikker grund. De købte stumperne af den konkursramte virksomhed , som gennem 30 år havde lavet lastvognsopbygninger til flere forskellige brancher, og ønskede at sætte deres eget præg på virksomheden.

Det har de også gjort og med god succes, men vejen frem har bestået af lærerige erfaringer, idet der undervejs har været flere situationer, som de ikke havde forberedt sig på eller ganske enkelt - som så mange andre - ikke havde været i stand til at forudse. Blandt andet en finanskrise.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Erfaringerne har fået dem til at afvige fra enkelte af deres oprindelige ideer for firmaet, men udfaldet af deres dispositioner har båret dem i den rigtige retning.

Lære af sine fejl

Virksomheden Jøni blev etableret i Aabybro i 1973, men en konkurs endte eventyret, og da førnævnte trekløver overtog, kom de udefra. Jøni var dog ikke fremmed for dem.

- Jeg arbejdede som sjakbajs hos et firma, der hed Bladt, og var sammen med Jan Villadsen involveret i nogle offshore projekter. Da mødte vi til tider medarbejdere fra Jøni, og vi var ikke altid enige i deres dispositioner. Da vi senere købte resterne af firmaet, var det fordi vi mente, at vi kunne tilføre firmaet noget og udføre opgaverne bedre, siger Jan Nyrup.

Men hvorfor blive selvstændig og drive en virksomhed, når man nu som Jan Nyrup tjente godt som svejser og sjakbajs?

- Det lyder så flot, når man siger, at man gerne vil være herre i eget hus. Men det var det, der var årsagen. Vi mente, at vi kunne forbedre nogle ting, og det har vi gjort. Vi har selvfølgelig også begået fejl i forløbet, men vi har lært af dem. Det er vigtigt, at man accepterer, at man kommer til at begå fejl, så længe man lærer af dem og ikke gentager sine fejltagelser, mener Jan Nyrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke bare en standardvare

Produktmæssigt har de nye ejere fortsat Jønis udbud. Fokus er fortsat på lastvognsopbygninger, og store og små vognmænd fra hele landet henvender sig med sine specialønsker.

Entreprenørbiler, asfaltlad, fragtlad, lifte og kraner, diverse containere og meget andet bliver fortsat fremstillet på ordrer. Sandblæsning og industrilakering varetager Jøni selv.

- Vi er en ordreproducerende virksomhed på godt og ondt. Om foråret har vi meget travlt, og eksempelvis i år kunne vi måske have øget vores omsætning med 20 procent, hvad vi havde haft flere ting på lager. Der har især været tryk på fremstillingen af asfaltlad. To lange vintre har komprimeret sæsonen for udlægning af asfalt, så nu skal entreprenørerne have mere materiel ud, så de kan køre flere steder af gangen. Men det koster også penge at have ting til at stå, og næsten alle vores kunder har specielle ønsker, så vi kan ikke bare hente en standardvare fra lageret, forklarer Jan Nyrup, og fortsætter:

- Det er kundens ønsker, som bestemmer, hvordan produktet kommer til at se ud. Vores force er, at vi kan hjælpe med råd og vejledning, så kunden kan få klarlagt, hvad der kan lade sig gøre at bygge, og hvad der vil blive rentabelt for ham.

Hård og lærerig proces

Når forretningsområdet er lastvognsopbygninger, er det ikke dårligt at have stor erfaring med at skære, bukke og svejse i bagagen. Rollen som virksomhedsejer indebærer dog flere aspekter, og nogle af dem kom bag på Jan Nyrup, der i det daglige fungerer som sælger, og som følge der af skal forholde sig til en del papirarbejde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Alene sådan noget som toldpapirer er en udfordring. Hvis vi skal sende noget til Norge, er der særlige papirer for det, da Norge ikke er med i EU. Så må man finde nogen til at hjælpe sig, lyder erfaringen fra Jan Nyrup.

Og så dukkede der også lige en global finanskrise op i efteråret 2008. Et emne der pludselig fyldte meget i mediebilledet, men ikke umiddelbart hos Jøni.

- Jeg tænkte, "hvad kommer det mig ved"? Vi havde ordrer i kalenderen mere end fire måneder frem, så jeg havde svært ved at forholde mig til, at der skulle være krise, husker Jan Nyrup, som dog hurtigt blev bevidst om omfanget.

- Da vi kom til marts 2009, var vores buffer, i form af eksisterende ordrer i kalenderen, væk. Pludselig arbejdede vi fra sag til sag, og havde vi ikke nye opgaver, før den seneste var færdiggjort, stod hele produktionen stille. I den situation lærer man, at det er meget vigtigt at holde styr på sine udgifter. Vi var vant til, at kunderne selv ringede og gav os arbejde. I dag er vi meget mere opsøgende, og forsøger at styre produktion så der er et jævnt og mere rentabelt forløb. Det har nok været en sund og lærerig proces, men den har været hård at gå igennem, siger Jan Nyrup.

Ingen fast standard

Knap otte år efter overtagelsen beskæftiger Jøni 13 medarbejdere, hvor af langt hovedparten er smede. I foråret etablerede Jøni en professionel bestyrelse, som har haft stor effekt på virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har fået et netværk til folk fra andre brancher, og vi har lært meget om planlægning, styring af likviditet og optimerer udnyttelse af medarbejdernes evner. Vi fik hjælp fra lokale væksthuse, da vi købte firmaet, men der er alligevel langt fra at være iværksætter og til at drive et firma, mener Jan Nyrup.

Et af ønskerne fra begyndelsen var at Jøni selv skulle varetage alle aspekter af arbejdet. En vision, som virksomhedens ejere har været nødt til at aflive igen.

- Vi måtte erkende, at det ikke kunne lade sig gøre. Vi sælger også containere i lavpris-kategorien, og Danmark er for dyrt et land at fremstille lavprisvarer i. I Polen kan de produceres til halv pris. Generelt skal man dog se sig godt for i Polen og finde en leverandør, som kan sikre en ensartet kvalitet hver gang. Derudover er det ikke alle produkter, vi kan bruge fra Polen. Eksempelvis kan de kun levere en enkelt standard i forhold til placering af et håndtag på containeren, og da kunderne aldrig har en ens størrelse, kan den samme løsning ikke anvendes til alle. Vi har vores berettigelse, fordi der hos os ikke er en fast standard. Vi bygger ud fra kundens ønsker, og involverer det nogle lidt skæve mål, så bygger vi det, fastslår Jan Nyrup.