Abonnementsartikel

1,5 km lang jernbanebro i Göteborg skal opføres i et joint venture mellem de to virksomheder.

MT Højgaard skal sammen med Skanska opføre Marieholm Broen over Göta Älv i Göteborg i Sverige. Det drejer sig om en 1,5 kilometer lang togbro med tilhørende cykel- og gangsti, som skal binde industri- og havneområder tættere sammen. Der er tale om et samlet budget på små 800 millioner svenske kroner, som blandt andet finansieres af den svenske stat og Göteborg by.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye bro skal opføres syd for den eksisterende Marieholm Bro, der i forvejen forbinder Göteborgs havn med vigtige industriområder og transportforbindelser til resten af Sverige og Norge. Med sit enkelte jernbanespor er den eksisterende forbindelse meget sårbar over for nedbrud, som har store konsekvenser for området, og den nye bro skal derfor udvide togkapaciteten.

Valgt på erfaring

MT Højgaard skal stå for at producere og installere stålbroen, mens Skanska skal udføre beton, jord- og asfaltarbejde på projektet. Lige som den eksisterende bro har den nye bro et sving-system, der gør det muligt at åbne en sektion på 72 meter.

- Jeg er glad for, at vi med vores mere end 80 års erfaring med at opføre stålbroer i hele verden er blevet valgt til dette projekt. Vi har den erfaring, det kræver at styre så komplekse projekter, og vores viden om design, fremstilling og montage er med til at sikre bygherren en solid løsning, fortæller Henning Schultz, projektdirektør i MT Højgaard.

Den nye Marieholm Bro strækker sig i alt 1,5 kilometer over både Göta Älv og Säverån samt hen over industriområderne Marieholm og Tingstad.