Abonnementsartikel

Både Venstre og Socialdemokratiet går ind for projektet, men Socialdemokratiet ser gerne projektet gennemført hurtigst muligt.

Ifølge en rapport fra Den Dansk-Tyske Transportkommission bør der sættes fokus på to langsigtede udviklingsstrategier for den nord- og sydgående vejkapacitet i Jylland:

- Yderligere udvikling af motorvejskapaciteten på E45.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Forskellige modeller til etablering af en ny motorvejskorridor i Midtjylland.

Der er ikke økonomi i at bygge en fast Kattegatforbindelse på nuværende tidspunkt. Det er der først, når Storebæltsbroens kapacitet på et eller andet tidspunkt slipper op. Det sker formentlig omkring 2035 eller 2040.

Kristian Pihl Lorentzen

Transportordfører, Venstre

Ifølge konklusionen i rapporten vil den billigste og mest effektive måde frem til 2030 - til at håndtere de voksende problemer med trængsel i Østjylland - være en gradvis udvidelse af E45. En ny motorvej gennem Midtjylland - den såkaldte Hærvejsmotorvej - kan både absorbere noget af trafikken fra E45 og forbinde nogle af de jyske byer, som ikke er forbundet med motorvejsnettet, men det er ifølge kommissionen både meget omfattende og meget dyrt med et anslået anlægsbudget på 15-20 milliarder kroner.

Forundersøgelse

Af regeringsgrundlaget fremgår det, at der skal laves en forundersøgelse af en midtjysk motorvej, og af Transportkommissionens arbejde fremgår det samtidig, at det er helt afgørende for en effektiv infrastruktur mellem landene, at der anlægges en jyllandskorridor med en midtjysk motorvej.

Samtidig har EU-kommissionen peget på, at en jyllandskorridor er et af de ti mest væsentlige projekter i Europa.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen siger til Dagens Byggeri, at der er et klart behov for en Hærvejsmotorvej:

- Vi er nødt til at fremtidssikre vejkapaciteten nord-syd i Jylland med en helhedsorienteret løsning. Nogle plæderer for, at det er nok med en udvidelse af E45, men det er det ikke. Vejlefjordbroen vil altid være en flaskehals. Vi har lige fået nye prognoser, der viser, at omkring år 2030 vil døgntrafikken på Vejlefjordbroen være 100.000 biler, siger Kristian Pihl Lorentzen, der efterlyser en helhedsorienteret løsning med en motorvej på langs gennem Midtjylland.

Hånd-i hånd

Han peger på, at regeringen har besluttet, at der skal foretages en VVM-undersøgelse af 1. etape af en Hærvejsmotorvej mellem Give, Billund og Lunderskov:

- En Hærvejsmotorvej og en Kattegatbro er to projekter, der går hånd i hånd, men der er ikke økonomi i at bygge en fast Kattegatforbindelse på nuværende tidspunkt. Det er der først, når Storebæltsbroens kapacitet på et eller andet tidspunkt slipper op. Det sker formentlig omkring 2035 eller 2040. I første omgang koncentrerer vi os om at få vejnettet på plads, og her kommer udvidelsen af E45 højt oppe på prioriteringslisten, ligesom en udvidelse af den fynske motorvej og flere veje i og omkring hovedstaden. Vi skal udbygge infrastrukturen i overensstemmelse med det behov, borgere og erhvervsliv har, siger Venstres transportordfører.

Spændende perspektiver

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn understreger over for Dagens Byggeri, at hans parti sagtens kan se spændende perspektiver i en Hærvejsmotorvej:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er gode muligheder for dels at få en bedre transportkorridor helt fra Hirtshals Havn og til Tyskland, hvor der kan spares en masse tid, og dels mulighed for en langt bedre infrastruktur for den megen industri, der ligger i Midt- og Sønderjylland. Desværre er vi i den situation, at vi igen og igen får at vide fra transportministeren, at vi er presset økonomisk i forhold til mængden af anlægsinvesteringer. Selv projekter, der er vedtaget, bliver udskudt igen og igen, så det bliver svært at finde ressourcerne til at gå i gang med en midtjysk motorvej. Fra socialdemokratisk side er vi dog indstillet på at arbejde for, at der skal ske noget. Det gælder også de akutte og påtrængende problemer på E45. For os er det ikke et spørgsmål om enten en udvidelse af E45 eller anlæg af en Hærvejsmotorvejen. Det er både-og, siger Rasmus Prehn, der efterlyser en mere ambitiøs infrastrukturpolitik på et tidspunkt med neget lave renter.